Puutavarapankkojen vertailusimuloinnissa osoitettiin selkeät kulutus- ja tehoerot.

21.09.2022 15:00

Ohessa DI Olavi H Koskisen simuloima 9-akselisen puutavarayhdistelmän kahdella eri tyypin pankkovarustuksella laskettuna. Simuloinnilla on selvitetty pankkojen vaikutus yhdistelmän tehotarpeeseen ja polttoainekukutukseen. Yhdistelmän vetoauto on Scania 620 hv , ja yhdistelmäpaino 21.000 kg. Vertailuajoissa yhdistelmän pankkolukumäärä on 12 kpl (auto 4 kpl ja perävaunu 8 kpl).

Aerodynamiikan paremmuus ratkee otsapinnan koosta ja muodoista.Markku Hirvi ja alkupään aeropankko XXL 8.8 CE.Aerodynaamisiin vastusvoimiin vaikurtaa otsapinta, muoto ja virtausnopeus.

Terminator XXL tolppamuoto on ilmavastus- ja ilmanohjausmuotoilultaan käyttäjälleen edullinen sekä tyhjänä - , että kuormattuna ajossa.

Auton mitoitus ja akselivälivalinnat sekä nosturimalli vaikuttavat etuseinän nippuväliin.

Simulointimalli osoittaa sen, että vertailupankkojen tehotarve-ero on 80 km/ h ajonopeudessa 42 kW ( 57 Hv ) ja polttoaineen kulutuserotus 11.33 l / 100 km Terminaor XXL 8,8 CE pankkojen hyväksi.

Pieni nippuväli = pieni ilmanvastua= pieni polttoainekulu.

Simuloinnnissa on vertailtu yhdistelmien tyhjänäajon kulutuksia ja tehotarpeita tasaisella Oulu- Kemi maantieosuudella. Kuormattujen yhdistelmien pankkomalleista johtuva kulutusero on arviolta 2 l/ 100 km. Ajettaessa 50% tyhjänä ja 50% kuormattuna on oikealla pankkovalinnalla kaksitoistapankkoisissa yhdistelmissä  mahdollista säästää maantieajon polttoainekuluissa 5%-10% ja 3%-6% yhdistelmän vuotuisissa polttoainelaskuissa.


XXL VS ALU TIMBER BUNKS

The air resistance is determined in the following way:

Bunk        Frontal  Shape   Reduced  Number      Total

type         area     coefficient  area      of bunks

                 m2        -      m2                   #             m2%

XXL          0.7        0.6       0.42          12           5.04

Alu           1.0        0.9       0.90          12          10.80

Truck cab 8.0         0.8        6.40           1           6.40

Total reduced area Shape coefficient Cd relative to
cab frontal area                                                                                                                                  
Combination 
with XXL  6.40+ 5.04  = 11.44 11.44/8.0 = 1.430

Combination
with ALU  6.40+10.80 =17.20  17.20/8.0 = 2.150

Air density: 1.25 kg/m3

Vehicle mass: 21000 kg (as unloaded)

Number of axles: total 9, single wheeled 2

Engine: rated power 456 kW (620 PS) at 1900 rpm


Vastuualueena puutavarapankko. Heikki Jokela Suomi.

Steady state at 80 km/h and 90 km/h on level road 

                                        XXL bunks     ALU bunks

                   Target   80 km/h 90 km/h  80 km/h90 km/h

                       speed 

Power               [kW]   131      173        173     233

Torque              [Nm] 1001      1175       1321   1579

Load                  [%]   33.4      39.3        44.0    52.8

Fuel          [l/100 km] 41.13    47.37      52.46   62.00                                        
                  [g/kWh]  210.7    206.7      203.7   201.4

Engine work[kWh/km]1.640   1.925      2.163   2.586             

Traction wor[kWh/km]1.360   1.625     1.854    2.250

Power train
efficiency       [%]       83        84           86       87

Rolling
resistance       [%]     27.9     23.6         20.5    17.0

Air
resistance       [%]    72.1      76.4         79.5    83.0


Pankkojen kuormapinta-aloissa on järkyttäviäkin eroja.

Differences per single bunk                                                               

                            ALU7t /XXL8.8 CE bunks

                     Target speed   80 km/h    90 km/h

Power                  [kW]          3.50           5.00                
Fuel consumption [l/100 km]    0.944         1.219


UPM testasi yli 76 tonnia painavia ja yli 25,25 metriä pitkiä HCT-ajoneuvoyhdistelmiä (High Capacity Transport) Lappeenrannan lentokentällä tiistaina 25.6.2013Eu asetti tavoitteeksi polttoainekulutuksen pienentämisen aerodynamiikan avulla. xxl_mallisuoja

Yllä olevasta kaaviosta ilmenee yhden yksittäisen pankon tehoero ja kulutusero 80 km/h ja 90 km/h ajonopeuksilla. Kertomalla vertailuyhdistelmän pankkolukumäärällä ko. arvot saadaan arvio kulutus ja tehoeroista kuusi-, kymmenen-, ja kaksitoistapankkoisille yhdistelmille. - Muuntokerroin hevosvoimiksi on 1.36 x kW.

Olavi H KoskinenHeikki Jokela

  Olavi Koskinen     Heikki Jokela

27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »