Raakapuuyhdistelmien leveyskäytäntö Suomi/Ruotsi.

09.05.2025 13.00

Terminator XXL pankon kuormatilanmuoto kuormattuna. Pankon tolppakorkeus kuvassa 3.3 m ja runkoleveys 2.60m.

Raakapuuyhdistelmien maksimileveydet maantieliikenteessä ovar sekä Ruotsissa , että suomessa maksimileveytensä osalta samat = 2.60m.

Scania puutavarayhdistelmä 127.5 m3 kuormatilalla.

Tuo 2.60m sallitaan Ruotsissa alle 24m pituisille yhdistelmille ja Suomessa maksimi pituus 2.60m leveydelle on 22m.- Tämä on mitoituskäytäntö on johtanut siihen, että Suomessa raakapuukuormatilat ovat pääosin 2.55m leveitä, ja Ruotsissa vallitseva leveys on 2.60m.

Kuvan nosturia on kototettu telineellä 10 cm. Lisäkorotus olsi tarpeen, mutta sitten letkut nousee jo yli 4.4metrin maksikirakennekorkeuden.

Suomessa 2.60m leveys on mahdollista alle 22m yhdistelmillä. Tuo kuormatilakoon kasvatus kokonaisleveyden 2.60m hyödyntämisestä on mahdollista myös raakapuukuljetusten perusyhdistelmillä. - Tuo 2.60m leveudestä saatu 5cm leveyslisä kasvattaa kuormatilakokoa 2.5 kehyskuutiolla. XXhj.9.5.2025

18.05.2025KATSO TÄSTÄ 16.5. LÄHETYS! Kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisi
17.05.2025Proforest 23.-24.5. Kalajoen lentokentällä: - "Tietoa. Kokemuksia. Ratkaisuja".
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.05.2025 16.00Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
21.05.2025 12.00Nippusidonnan turvallisuus ei tule tuunaamalla, eikä teippejä lisäämällä.
21.05.2025 11.00Heijastinteipit määrättiin pakollisiksi 2000-luvun lopulla. mutta nyt ne ovatkin jo "turhakkeita".
21.05.2025 9.00XXL -Evolution pankkomallistot tarjoavat raakapuukuljetuksiin kolme välttämätöntä valttikorttia.
21.05.2025 7.00Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
21.05.2025 3.00Muoviroskan lisääntyminen on suuri ongelma.

Siirry arkistoon »