Miksi alumiinin käyttö on vähäistä, ja kannattamatonta kuorma-autoyhdistelmän kantavissa rakenteissa ???

21.06.2022 18.32


Kuorma-autoyhdistelmien kantavat rakenteet ovat lähes poikkeuksetta lujitettuja teräksiä, mutta miksi, kun alumiinin väitetään olevan kevyempää???

ammattilehti.fi - Vuonna 1978 puutava-autojen keventäminen alkoi toden  teolla Tehdaspuun Kevennetty puutavara-auto -projektin johtamana. Kevyt-Sisu  oli kaikin puolin mullistava kokonaisuus. Sen alumiiniset päällerakenteet  ja pankot olivat insinööri ...

Olen ollut 70/80 luvuilla puutavarayhdistelmien kehitysprojekteissa, missä tutkittiin alumiinirakenteitten mahdollisuuksia yhdistekmien keventämisessä. - Tuolloin tehtiin alumiiniSisu puutavaran kuljetuksiin , Holmingin alumiinisäiliöauto öljykuljetusten tarpeisiin ja alumiiniperävaunut tulivat Komelta ja Närkolta. Alumiinikokeiluita oli paljon ja kehitystyötöä tehtiin alumiinirakenteitten hyväksi laajalti.

Vaunussa ja terminatoreissa tilavuudeltaan samat kuormatilat =

Terästoimittajat "heräsivät" tuolloin kovaan kehitystyöhän ja lujat, ja ultralujat teräslaadut alkoivat kehittyä tahokkaasti ja vauhdilla, syöden nopeasti alumiinikevennyksen haaveet eri kuorma-autotyyppien, perävaunujen ja nostureitten materiaalivaihtoehtoina.Pankkopuolen suurin saavutus tapahtui junavaunupankoiss, jossa alumiinipankkokehittely hävisi teräkselle jo alkumetreillä.XXhj.21.6.2022

Heikki Jokela
050 4129 024
25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.
25.04.2024 7.49Ruokalista meni uusiksi - artikkelini vuodelta 2011.
25.04.2024 7.00Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
25.04.2024 3.00Terminatoreitten edut korostuvat sekä kesällä, että talvella.
25.04.2024 0.07Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »