Miksi alumiinin käyttö on vähäistä, ja kannattamatonta kuorma-autoyhdistelmän kantavissa rakenteissa ???21.06.2022 18:32
Kuorma-autoyhdistelmien kantavat rakenteet ovat lähes poikkeuksetta lujitettuja teräksiä, mutta miksi, kun alumiinin väitetään olevan kevyempää??? Olen ollut 70/80 luvuilla puutavarayhdistelmien kehitysprojekteissa, missä tutkittiin alumiinirakenteitten mahdollisuuksia yhdistekmien keventämisessä. - Tuolloin tehtiin alumiiniSisu puutavaran kuljetuksiin , Holmingin alumiinisäiliöauto öljykuljetusten tarpeisiin ja alumiiniperävaunut tulivat Komelta ja Närkolta. Alumiinikokeiluita oli paljon ja kehitystyötöä tehtiin alumiinirakenteitten hyväksi laajalti. ![]() Terästoimittajat "heräsivät" tuolloin kovaan kehitystyöhän ja lujat, ja ultralujat teräslaadut alkoivat kehittyä tahokkaasti ja vauhdilla, syöden nopeasti alumiinikevennyksen haaveet eri kuorma-autotyyppien, perävaunujen ja nostureitten materiaalivaihtoehtoina.Pankkopuolen suurin saavutus tapahtui junavaunupankoiss, jossa alumiinipankkokehittely hävisi teräkselle jo alkumetreillä.XXhj.21.6.2022 Heikki Jokela 050 4129 024 |