Miksi alumiinin käyttö on vähäistä, ja kannattamatonta kuorma-autoyhdistelmän kantavissa rakenteissa ???21.06.2022 18.32
Kuorma-autoyhdistelmien kantavat rakenteet ovat lähes poikkeuksetta lujitettuja teräksiä, mutta miksi, kun alumiinin väitetään olevan kevyempää??? Olen ollut 70/80 luvuilla puutavarayhdistelmien kehitysprojekteissa, missä tutkittiin alumiinirakenteitten mahdollisuuksia yhdistekmien keventämisessä. - Tuolloin tehtiin alumiiniSisu puutavaran kuljetuksiin , Holmingin alumiinisäiliöauto öljykuljetusten tarpeisiin ja alumiiniperävaunut tulivat Komelta ja Närkolta. Alumiinikokeiluita oli paljon ja kehitystyötöä tehtiin alumiinirakenteitten hyväksi laajalti. Terästoimittajat "heräsivät" tuolloin kovaan kehitystyöhän ja lujat, ja ultralujat teräslaadut alkoivat kehittyä tahokkaasti ja vauhdilla, syöden nopeasti alumiinikevennyksen haaveet eri kuorma-autotyyppien, perävaunujen ja nostureitten materiaalivaihtoehtoina.Pankkopuolen suurin saavutus tapahtui junavaunupankoiss, jossa alumiinipankkokehittely hävisi teräkselle jo alkumetreillä.XXhj.21.6.2022 Heikki Jokela 050 4129 024 |