Pankkokehityksen neljä muutosten vuosikymmentä.
05.06.2023 13.00
Suomalaisen pankkokehityksen neljä vuosikymmentä näkyy näissä kahdessa pankkotyypeissä selkeästi:
Alukarikka toi puutavarapankkojen käyttäjille käsityksen pankkojen keveydestä ja keveyden merkityksestä kuljetustalouteen aikana, jolloin teräkset olivat vielä vasta perusrautaa.
Vuonna 1976 puutavarapankkomarkkinoille aikanaan outona lintuna tullut Alukarikka "tyrmäsi" tuolloin laukaistavat, pääosin ruotsista maahantuodut Exte ja Exenter pankkomallit totaalisesti, jatkaen keveytensä ansiosta voittokulkuaan vielä aivan näihinkin päiviin saakka. Viimeiset pari vuosikymmentä uudella nimeltään Alucar Alu. Pankon valttikorttina toimii edelleenkin illuusio keveydestä, mutta mallisto on pääpiirteiltään 70/80 lukuista.
Painoero aikalaisiinsa laukaistaviin pankkomalleihin oli 80kiloa / pankko ( Alukarikka 80 kg ja Exte sekä Exenter 160 kg ) ja silloisissa 14 pankkoisissa yhdistelmissä tuo painoero merkitsi 1120 kilon hyötykuorman kasvua. Nelitonnisen alumiinisen pankon keveys puri ja toi käyttäjilleen markkoja ja varauksettoman luottamuksen tuotteen toimivuuteen Suomen savotoilla.
Alumiinin keveyskäsite on vääristänyt nykykeventämisen mahdollisuuksia.
Puutavarayhdistelmien keventäminen on nyt ehkä entistäkin tärkeämpää, mutta keventäminen ei suuremmin onnistukkaan enään pankkoratkaisuilla, vaan kevennyksen pääpaino on siirtymässä itse autoon ja perävaunun rakennevalintoihin, joitten oikeilla komponenttien valintaratkaisuilla saadaan helposti yhdistelmään jopa yli 3000 kg:n lisäkuorma. Nosturia mukanakuljetettaessa on lisäksi jaossa valintakohtaisesti reippaasti yli 1000 kg lisää kuljetuskapasiteettina. - Kuormakoon kasvattaminen 10%:lla ja 4000 lisäkilolla on pelkkä käyttäjän valintakysymys , mutta pankkojen osalta lisäkilot ovat eri valmistajien ja pankkotyyppien välillä enää muutamia satoja kiloja. Suuremmat lisäkilot löytyvät siis aivan muista varusteista.
Kokonaispainokorotukset muuttivat lujuusvaatimukset radikaalisti rajoittaen neljä-, ja viisitonnisten pankkojen käyttömahdollisuuksia ratkaisevasti.
Kokonaispainokorotukset kasvattavat nippukokoa siinä määrin, että se poistaa 4 tonnisten käyttömahdollisuudet lähes kokonaan ja tekee 5 tonnisenkin lujuusluokan ominaisuuksiltaan pääosin alamittaiseksi. Pankkojen lujuuden kasvattamistarve johtuu nyt nippukoon kasvun ohella tolppakorkeuksien muutoksesta useilla kymmenillä senteillä, jopa puolellakin metrillä. Tolppakorkeudet ovat nopeasti muuttuneet 2.8- 3.0 metristä 3.1- 3.3 metriin. Nämä muutokset yhdessä muuttavat pankkojen lujuus-ja taipumankestovaatimuksia aivan radikaalisti. Lujuusluokan kasvutarvetta on jo 68 tonnisissa ja 76 tonnisissa lujuusluokan ja kuormakoon maksimointi voidaan katsoa tuottavuuden ja turvallisuuden kannalta välttämättömäksi.
TimberMaxx- ja Terminatormallistot tulivat markkinoillemme ajoissa ja tietoisena tulevista muutoksista ja muutostarpeista.
TimberMaxx ja Terminator pankkomallistot tulivat markkinoille lujuustestattuna jo yli kuusi vuotta sitten. Ne kehitettiin vastaamaan tuleviin muutoksiin jo hyvissä ajoin ja niitten lujuusluokkavalikoima onkin ehditty kehittää ja testata materiaalivalikoimiltaan eri tonnistojen vaatimusten mukaisiksi. Malistomme käsittävätkin nyt täydellisen valikoiman pankkomalleja , joista löytyy kilpailukykyinen ja turvallinen pankkovaihtoehto eurorekoista pohjolan yhdistelmiin , moduleihin ja 100 tonnisiin maantiejuniin saakka. Mallistomme on ehdottomasti markkinoitten kattavin sekä kuljetustaloudellisesti selkeästi tuottavin ja lastauksissa, sekä ajossa ehdottomasti turvallisin.
Alumiinipankkomallistot säilyvät, mutta vaatimukset ovat muuttuneet.
Vanha kunnon Alukarikkamalli on kestänyt markkinoilla yli neljä vuosikymmentä ja niillä ajetaan taatusti vielä viideskin vuosikymmen. Tämäntyyppisten pankkojen valmistus jatkuu edelleen monissa eri maissa. Alumiinin keveyskäsite myy edelleenkin , mutta lisävaateita on tullut mm. kuormatilan kasvattamistarpeista sekä aerodynaamisten ominaisuuksien kehitystarpeista. - Näihin uusiin haasteisiin vastaa ultralujista teräksistä valmistetut pankkomallit alumiinia paljon tehokkaimmin.
TimberMaxxit ja Terminatormallistot ovat kehitetyt vastaamaan vastuullisesti puutavarankuljetuksen kaikkien aikojen kovimpien muutosten asettamiin tuottavuus-, ja turvallisuus haasteisiin.
TimberMaxx ja Terminator pankkomalleissa huomioitiin jo hyvissä ajoin ennakkoon Suomen kokonaispainokorotusten ja mittamuutosten , sekä sidontamääräysten tuomat muutokset pankkojen lujuuksille ja mitoituksille, sekä pitopinnoille. TimberMaxx ja Terminator muotoilussa on huomioitu myöskin Eu:n asettamat lisävaatimukset puutavarapankkojen ilmanvastusominaisuuksien parantamiselle , sekä myöskin nippusidontavaatimuksien tiukentuminen kokonaisvastuineen. XXhj.5.6.2023