Golfpallolla on poikkeavan muotoinen lentorata, johtuen pintaturbulenssin loppumisesta lentonopeuden pienetessä.

26.06.2022 2:00

golfpallo___id144998-kuva1.jpg

Turbulenttinen virtaus kappaleen ympärillä lisää sen vastusta huomattavasti. Eräillä kappaleilla, kuten pallolla virtauksen irtoaminen tapahtuu rajusti ja kokonaisvastus kasvaa huomattavasti.Toisin on kuoppaisella golfpallolla:

-On kuitenkin todettu, että mikäli tällaisella kappaleella saadaan rajakerros sopivassa määrin turbulenttiseksi jo hyvin aikaisessa vaiheessa, käykin niin, ettei virtauksen irtoamista enää tapahdukaan tai se ei tapahdu yhtä rajuna. Tämä pitää paikkansa varsinkin golfpallon kohdalla. Sen pinta on täynnä pieniä kuoppia, jotka muuttavat pallon pinnan virtauksen (ja niin myös rajakerroksen) turbulenttiseksi. Tämän ansiosta pallo lentää noin 6 kertaa pidemmälle kuin ilman kuoppia.

-Rajakerroksen turbulenttinen virtaus alkaa ja päättyy tiettyyn nopeuteen  , joka on verrannollinen kappaleen kokoon ja liikenepeuteen.Tästä johtuu Golfpallon liikeradan poikkeavan jyrkkä loppuosa.Golfpallo saavuttaa nopeasti lyöntihetkellä alkunopeuden,jossa pallon pentavirtaus on ilmavastuksen kannalta edullinen.Lentoradan loppupäässä nopeus laskee alle pintatutbulenssinopeuden ja pallon ilmavastus kasvaa jyrkästi.Tällöin pallon lentorata muuttuu jyrkäksi.

Aerodynaamista muotoilua voidaan tehokkaasti
käyttää hyväksi myös ammattiliikenteessä:

aluu_123.jpg
"Malli 2015"

Alukarikka teetti aeropankkojen koesarjoja 1980 ja 1990 luvuilla.Tuloksista ilmeni pankkotolppien turbulenssiurien toimivan tehokkaasti tuulinopeudesta 70 km/h ylöspäin.Tuolloin tolppien ilmavastusvoimat putoavat noin kolmasosaan verrattuna pintaturbulenssittomaan alle 70 km/h tuulinopeuteen.
Kuorma-autossa perävaunuineen on yleensä 12 poikittaispankkoa , joitten ilmavastuspinta on pankkotyypistä riippuen yhteensä 7.5m2-14 m2.

Otsapinta, tolpan muoto, sekä vitauksen nopeus vaikuttavat ilmanvastusvoiman kokoon. Liukuestepinta toimii pitopintansa ohella tyhjänäajon ilmavirtauksen suuntaajana = pienentää loiskuormakeräymää.

Pinnan pienentämisellä ja muotoilulla sekä pankkomäärän minimoinnilla pystytään vaikuttamaan puutavara-auton pahimpiin vastusvoimiin 12-14 m2 osalta. (Hytin pinta-ala on 6m2-8 m2).

Kuorma-autoyhdistelmien hytit ovat muotoilultaan korkeatasoisia.
Hytin  osuus yhdistelmän ilmavastuksesta on kuitenkin vain murto-osa.
Pääosa yhdistelmän ilmavastusvoimista (ja niistä aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista) aiheutuu autoon lisättävista päällyrakenteista,nosturista ja perävaunusta varusteineen.
Varustesuunnittelussa on vain harvoissa yksittäistapauksissa 
huomioitu aerodynaamisen muotoilun suuri merkitys kuljetustalouteen ,- liikenneturvallisuuteen ja -ympäristöpäästöihin. 

terminator.fi - Kuva-albumi

Asiantuntijaryhmän Psta:
Heikki Jokela

17.08.2022 0:07TimberRoad yhdistelmillä kehitetään ja tehostaan kahta yleisintä 68 ja 76 tonnisten yhdistelmäluokkia.
16.08.2022 17:00Puutavarapankkojen pintakäsittelyissä on suuria eroja.
16.08.2022 15:00Ketjupuikkarit.
16.08.2022 13:00Puutavarayhdistelmään 12 m3 kuormatilalisä XXL tekniikalla.
16.08.2022 11:00Tolppien oikeaoppinen kaarevuus.
16.08.2022 9:00Onko irtotolppainen pankkomalli apu rahantekoon, vai kallis virhe.
16.08.2022 7:00Materiaalivalinta - teräksissä ja alumiineissa on suuria eroja.
16.08.2022 3:00Puutavarapankko
16.08.2022 0:07Tiesitkö , että???: -Terminatorien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton ja myös muoviton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
15.08.2022 17:00Puutavarapankko

Siirry arkistoon »