Golfpallolla on poikkeavan muotoinen lentorata, johtuen pintaturbulenssin loppumisesta lentonopeuden pienetessä.

26.06.2022 2.00

golfpallo___id144998-kuva1.jpg

Turbulenttinen virtaus kappaleen ympärillä lisää sen vastusta huomattavasti. Eräillä kappaleilla, kuten pallolla virtauksen irtoaminen tapahtuu rajusti ja kokonaisvastus kasvaa huomattavasti.Toisin on kuoppaisella golfpallolla:

-On kuitenkin todettu, että mikäli tällaisella kappaleella saadaan rajakerros sopivassa määrin turbulenttiseksi jo hyvin aikaisessa vaiheessa, käykin niin, ettei virtauksen irtoamista enää tapahdukaan tai se ei tapahdu yhtä rajuna. Tämä pitää paikkansa varsinkin golfpallon kohdalla. Sen pinta on täynnä pieniä kuoppia, jotka muuttavat pallon pinnan virtauksen (ja niin myös rajakerroksen) turbulenttiseksi. Tämän ansiosta pallo lentää noin 6 kertaa pidemmälle kuin ilman kuoppia.

-Rajakerroksen turbulenttinen virtaus alkaa ja päättyy tiettyyn nopeuteen  , joka on verrannollinen kappaleen kokoon ja liikenepeuteen.Tästä johtuu Golfpallon liikeradan poikkeavan jyrkkä loppuosa.Golfpallo saavuttaa nopeasti lyöntihetkellä alkunopeuden,jossa pallon pentavirtaus on ilmavastuksen kannalta edullinen.Lentoradan loppupäässä nopeus laskee alle pintatutbulenssinopeuden ja pallon ilmavastus kasvaa jyrkästi.Tällöin pallon lentorata muuttuu jyrkäksi.

Aerodynaamista muotoilua voidaan tehokkaasti
käyttää hyväksi myös ammattiliikenteessä:

aluu_123.jpg
"Malli 2015"

Alukarikka teetti aeropankkojen koesarjoja 1980 ja 1990 luvuilla.Tuloksista ilmeni pankkotolppien turbulenssiurien toimivan tehokkaasti tuulinopeudesta 70 km/h ylöspäin.Tuolloin tolppien ilmavastusvoimat putoavat noin kolmasosaan verrattuna pintaturbulenssittomaan alle 70 km/h tuulinopeuteen.
Kuorma-autossa perävaunuineen on yleensä 12 poikittaispankkoa , joitten ilmavastuspinta on pankkotyypistä riippuen yhteensä 7.5m2-14 m2.

Otsapinta, tolpan muoto, sekä vitauksen nopeus vaikuttavat ilmanvastusvoiman kokoon. Liukuestepinta toimii pitopintansa ohella tyhjänäajon ilmavirtauksen suuntaajana = pienentää loiskuormakeräymää.

Pinnan pienentämisellä ja muotoilulla sekä pankkomäärän minimoinnilla pystytään vaikuttamaan puutavara-auton pahimpiin vastusvoimiin 12-14 m2 osalta. (Hytin pinta-ala on 6m2-8 m2).

Kuorma-autoyhdistelmien hytit ovat muotoilultaan korkeatasoisia.
Hytin  osuus yhdistelmän ilmavastuksesta on kuitenkin vain murto-osa.
Pääosa yhdistelmän ilmavastusvoimista (ja niistä aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista) aiheutuu autoon lisättävista päällyrakenteista,nosturista ja perävaunusta varusteineen.
Varustesuunnittelussa on vain harvoissa yksittäistapauksissa 
huomioitu aerodynaamisen muotoilun suuri merkitys kuljetustalouteen ,- liikenneturvallisuuteen ja -ympäristöpäästöihin. 

terminator.fi - Kuva-albumi

Asiantuntijaryhmän Psta:
Heikki Jokela

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.

Siirry arkistoon »