Terminatorit ja TimberMaxxit suunniteltiin kaikilta osin liikenneturvallisiksi jo syntyvaiheessa.
14.03.2025 14.00
Terminatorien ja TimberMaxxien kehitystyöt ja suunnittelut, sekä testaukset tehtiin tietoisina uusista tulevista tiukkenevista lujuusvaatimuksista, sekä nippusidonnan täsmennyksistä.

Uusien lakien laatijat testailivat puutavarayhdistelmiä useissa jarrutustesteissä, sekä tekivät tarkkoja laskentoja ja arvioita saamiensa käytännön tapahtumien ja onnettomuustutkimusten perusteella.

Uudet kuormakorilait ovat voimassa, ja myös nippusidontalain täsmennykset tulivat voimaan jo 1.7.2022 alkaen. Muutoksissa on lisätty etunipulle yksi lisäsidos, mikä on liikenneturvallisuuden edistystä tarkkoine automaattisidontavaatimuksineen ketjusidonnan osalla. Selkeää liikenneturvattomuutta on sen sijaan liinasidonnan vaatimukset , joissa sidonnan pitävyys jää epämääräisen ja ajossa löystyvän käsikiristyksen varaan.- Todellisen lisäriskin aiheuttaa myös liikkuvien pankkojen salliminen kuormattuna ajossa, ja lisäriskiä aiheuttaa myös sidonnan kiinnitys noihin vapaasti liikkuviin pankkoihin.

Uudessa lakipaketissa ei ole miinnitetty minkäänlaista huomiota, eikä siinä ole annattu mitään ohjeistusta itse kuljetettavan puun nippumuodoille, sekä niitten sidonnatta jääville irtopuille. XXhj.14.3.2025 ...........................................................................
Ps. Puutavarayhdistelmän varusteet, ja kuormaus kaipaavat selkeää ohjeistusta, joka on tehtävä pikaisesti ja riittävän julkisesti, selkeästi , sekä tarkoin vastuunkannon määritelmin. ...........................................................................
|