Tulkinnan varaisuudet / - 6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus
26.06.2022 14.00
6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta. Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus. Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa. -------------------------------------------------------- Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta.
- Pankoissa on yleisesti tolppakorkeuksia 2.4 metristä 3.4 metriin, ja jakovälillä 50mm. Totutusti pankot ovat testatut luotettavissa hyväksytyissä testilaboratorioissa. Onko testit tehtävä edelleenkin rasitustestein, ja jos on, niin kuka maksaa, vai onko laskennallinen näyttö riittävä ??? - Onko pankkotestit tehtävä koko rakenteelle, ja millä kiinnitysleveydellä??? ------------------------------------------------------ Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. - Onko joustomatka mitattava rasituspisteestä, vaikko tolppien päistä. Lisäksi tehdäänkö testi pankkorunkoineen, ja jos niin, niin mitenkä kiinnitettynä??? -------------------------------------------------------
Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus.
Tarkoitetaanko tässä,että pysyvästi, vaikko tiittääkö, kun merkitään lujuus vaikkapa rasvaliidulla, tai irtoavilla muoviteipeillä.Pankkomerkintä tulisi olla koko käyttöiän (10v-15v) ajan kestävä ja selkeästi näkyvä. ------------------------------------------------------ Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. - Tarkoitetaanko sanalla "ajoneuvoon" ajoneuvon runkoa, vaikko liikkuvaa pankkoa, vaikko vaikka lokasuojan kannatinta??? - Lisäksi jos vaatimukset ovat nuo, niin tukki/rankanipulle riittääkin yksi sidos, koska yleinen pankkoväli niillä on nykypäivänä luokkaa 2m ja kolmosella 1.5m- 1.8 m. -------------------------------------------------------- Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa. - Tuo määrite 10mm korkea särmä on nippusidonnan kannalta epämääräinen, koska markkinoillamme on pankkomerkkejä , joissa särmä on tulkittu pyöreällä , ja tai leveällä 10mm korokkeella, jolla ei ole pitävyyden/kiinnipurevuuden kannalta mitään pitoapua. Lisäksi onko pankkopannat (2kpl-8kpl n.10cm leveinäkin) edelleenkin hyväksyttyjä ilman minkäänlaisia liukuesteitä???
|