Tiesitkö, että sisäpuolinen tolpanpään viiste syö "lompsasta" joka vuosi tonneja!!!
13.07.2023 7.00
Puutavarapankkojen yksi järjettömin , ja yleisesti käytetty sekä suosittu, "keksintö" on sisäpuolinen tolpan yläpään viiste. Olemme systemaattisesti pysyneet kaikissa pankkomalleissamme erossa siitä, koska se tuo tuon "keksinnön" käyttäjille vain tappioita.
Sisäpuolinen tolppaviiste on poikkeuksetta käytössä monissa alumiinipankoissa ja myöskin lähes kaikissa "Terminatoreita" jäljittelevissä pankoissa, mutta ei tietenkään Terminatoreissa.- Mutta mitkä on työläästi valmistetun tolppaviisteen edut ja haitat???
Sisäpuolisella tolppaviisteelläkin täytyy olla etuja, koska aina joka asialla on eriteltävissä edut ja haitat. Tolppaviisteen eduksi on luettavissa parin sadan gramman painoetu viisteettämään toplan päähän - muutapa en sitten keksikkään viisten hyötypuoliksi. - Haitoista selkein ja rahallisesti merkittävin haitta on sen sisäpuolisena kuormatilaa "syövä" vaikutus.
Sisäpuolinen tolppaviiste "syö" tolpan hyötykorkeudesta tolppaviisteen verran = 5cm-8cm, riippuen sen toteutusasteesta. Kuormatilojen vertausmittauksissa sille ei "mittamiehet" ole osanneet laskea sen negatiivista arvoa, tieten, tai tietämättään. -Tolppaviisteen kuormatilakokoa pienentävä vaikutus on melko pieni, mutta tuntuu kuitenkin lompsassa. Yleisesti vertailulaskennoissamme käyttämämme viistemitta on ollut 6cm. Tuo 6cm vaikuttaa kuormatilan kokoon puutavarayhdistelmän viidellä kolmosnipulla seuraavasti: 0.05mx2.4mx15 m=1.8m3 ja 400kg irtokuutiopainolla 720kg, elikkä 7.2€/kuorma. -Jokaiselta tuhannelta kuormatilaa huutavalta kuormalta 7.200€!!! = käyttöikänään njokatapauksessa kymmenissä tuhansissa euroissa!!!
Tähän saakka ensimmäinen kuormatilakoon kannalta järkevä tolpan yläviiste löytyy uusista raakapuuvaunumalleista - se okin nyt toteutettu ulkopuolisena. -Tuolla viistemallilla tunnelisääntö sallii liki 10 senttiä korkeammat junavaunun tolpat.XXhj.13.7.
|