Alumiini:-Keveys, lujuus , pintakäsittely.

01.06.2023 9:00


Alumiini tuli puutavarapankkoihin toimestani 1976. Tuolloin sen markkinoilletulon perusta oli keveys. Sitä se olikin, verrattuna tuon aikaisin perusteräksistä valmistettuihin laukaistavatolppaisiin pankkoihin. - Painoetu oli alumiinin hyväksi jopa 90kg/125kg-165kg.

Alukarikka oli markkinaykkönen Suomessa 1981. Juhlakiertue  tehtiin Klauden Kenwortilla.

Alumiinin kevennyksessä jouduttiin äärimittoja kasvattamaan jopa senaikaisia rautapankkojakin suuremmaksi. mutta suuri alumiinietu oli pintakäsittelyllä saatu ruostumattomuusetu.- Pankkoprofiilit saatiin eloksoituna Nokia Alumiinilta jo vuonna 1977.

35 vuotta on kulunut Sisun 50 vuotisjuhlamallin sisusta. Autossa Alukarikka Original pankot, jotka olivat tuolloin

Alumiinista saatu voittokulku alkoi taittua jo 80-luvun aikana 650-sarjan terästen tultua pankkovalmistukseen ja nuo olivat alumiinipankkojen kanssa kilpailukykyisiä, joka laittoi alumiinille lisävaateita.

90-luku toi aero-osaamista ja maailman ensimmäisen kotelorakenteisen puutavaravaunun.

Teimme alumiiniprofiiliset aerodynaamisesti korkeatasoiset pankkomallit 1985 ja saadut tulokset herättivät meidät ymmärtämään ilmavastuksen suuren merkityksen kuljetuskustannus säästöinä. Aeropankot olivat tulleet jäädäkseen, ja teimme testejä tasaisin välein 1986, 1991 ja 1996 ja alumiinitolpilla vielä vuonna 2003.

Testit tehtiin teräksellä sinkittynä, alumiinilla eloksoituna ja rosterilla elektrolyyttisesti kiillotettuna.

Ajan kuluessa jouduimme toteamaan alumiinin pankkomateriaalina jääneen auttamattomasti jälkeen terästen kehityksestä kuluneina vuosikymmeninä. Alumiini oli alkuperäislujuudestaan heikentynyt 20%:lla ja sen kuormatlaakaan heikentävään ominaisuuteen löytyi ratkaisu vain omapainoa lisäämällä- Aika oli ajanut alumiinin järkevän taloudellisen käyttömahdollisuuden ohi . Alumiinin paremmuus perusteräksiin rajoittui vain pintakäsittelyyn, millä ei velliä tokikaan keitetä.XXhj.1.6.2023


23.09.2023KATSO TÄSTÄ 22.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023KATSO TÄSTÄ 15.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
18.09.2023Lisätietoja "muovinpoiston erityisoperaatiosta" hintaluokkineen ja aikatauluineen.
23.09.2023 19:00Miksi "tuuninkimiehet" eivät keiku tuottavuustilastojen kärkisijoilla.
23.09.2023 15:00Miksi metsäkoneita ei tuunata.
23.09.2023 13:00Mitä eroa on "tuuningilla", tuottavuudella, , ja turvallisuudella ???
23.09.2023 11:00Tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
23.09.2023 9:00Raakapuun käsittelyn 100%:nen nuovittomuusvaade päättyy tehdaspurussa.
23.09.2023 7:00Firestonen uusi kuorma-autojen rengasvalikoima tarjoaa paremman kilometrituloksen ja polttoainetehokkuuden
23.09.2023 3:00Raakapuun 100%:nen nuovittomuus alkaa kannolta.

Siirry arkistoon »