Maailmanuutuus : -"KUUMASINKITYS ULTRAKEVYISSÄ TERÄSRAKENTEISSA".27.05.2023 0.07
Olemme toimineet puutavara-autovarusteitten aktiivisena kehittäjänä vuodesta 1976. Aloitimme alumiinilla. mutta teräs on ollut vahvasti mukana jo vuodesta 1986, jolloin sinkittiin ensimmäiset pankkosarjat sähkösinkkauksella ja "pikkuosien" kuumasinkitykset. Nykyisen tuotantosarjan testit aloitettiin 2000 pankkorunkojen, tolppien ja aerodynaamisen etuseinän kuumasinkityksillä. -Teräksinä oli tuolloin 650 lujuusluokan teräkset. Uudet Ruukin Ultralujat 900 lujuus-luokan teräsmateriaalit antavat nyt uutta ulottuvuutta puutavara-auton keventämiseen. Keventäminen on materiaalien ohentamista erittäin syövyttävissä olosuhteissa. Hiekan suihkuaminen ja maantiesuolat asettavat pintakäsittelylle kovia haasteita. olemme vastanneet haasteisiin kuumasinkityillä ja ruostumattomilla materiaalivalinnoilla. Kokeita ja testejä Uudet lujat materiaalit on testattu laboratoriokokeissa ja käytännön testeissä. Sinkitys oli materiaalin käytön alkutaipaleella arvoitus, joka osoittautui positiiviseksi yllätykseksi. Ruukin (SSAB) Optim 900QC:n sinkitysominaisuudet ovat osoittautuneet erittäin hyviksi. Teräksen piipitoisuudet ovat tasaisesti luokkaa 0,17–0,20, mutta yllätys on se, että sinkkipinnanlaatu on tasaisempi, kuin mitä se on 650 luokan teräksillä samoilla piipitoisuuksilla. Lujuustestit poistivat loputkin epäilyt, ne osoittivat selvästi sen, että kuumasinkitys ei heikennä Ultralujan 900 ja 960 terästen ominaisuuksia. Testeissä meillä oli identtiset puutavara-pankot kiinnitystarvikkeineen sekä kuumasinkittynä ja ”mustana”. Testitulokset antoivat kuumasinkityille pankoille tasaisesti jopa "mustia" hieman parempiakin arvoja. Pintakäsittely on kuumasinkityksessä myös sisäpinnoilla, tämä kastosinkitys pinnoittaa myös kotelojen sisäpinnat = pinnat, joissa salakavala ruoste yleensäkkin muhii.XXhj.27.5.2023 |