Elämäntyönä "pankka" ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen26.11.2022 7:00
Olen suunnitellut 46 vuodessa yli 35 eri puutavarapankkomallia. Turvallisuus ja aerodynamiikka alkavat olemaan pankoissa kohdillaan, joten seuraavaksi suunnittelen uuden tekniikan TimberRoad -yhdistelmiä sekä niihin uuden tekniikan puutavaraperävaunuja. Puutavarapankkojen aerodynamiikkaan sain ensimmäisen kosketuksen yli 40 vuotta sitten. Tuolloin suunnittelint ensimmäiset alumiiniset Alukarikka-pankot , joista sain herättävän viestin Lapista. - Lappiin kun meni ensimmäiset kanttiset alumiinipankot, joita he siellä testasivat siten, että pistivät autot "huilaamaan" Magneettimäkeä pitkin alas kohti Ivaloa. Auto, jossa oli uudet alumiinipankot pysähtyi ennemmin kuin auto, jossa oli vanhat rautapankot. Silloin minulle tuli Lapin autoilijoilta herätys, että niissä on jotain vikaa. Tuolloin istahdin uudelleen suunnittelupöydän ääreen ja tein alumiinipankkojen tolppiin pyöristykset, kun en muutakaan ymmärtänyt. Tästä lähti sykäys pankkojen aerodynamiikan kehittämiseen ja myöhemmin mukaan kuvioihin astui muun muassa aerodynamiikkainsinööri Jarmo ”Jamppa” Uotila. - Jamppa oli sen verran viisas mies, että hänet vietiin – ei siis pyydetty, vaan vietiin – Pentagonin kellariin Amerikkaan, jossa hän oli mukana ryhmässä, jonka tehtävänä oli suunnitella B52-pommikoneen atomipommeihin jarruvarjo. Testeissä pommi seurasi imussa koneen alla ja nyt uusi jarruvarjo veti pommin koneen alta pois. Kone miehistöineen sai lisää matkaa ennen atomipommin räjähdystä, eikä lisäuhreha pommikokeista enään Bermudan kolmioon syntynyt. Amerikasta palattuaan Jamppa suunnitteli muun muassa Suomen armeijalle valoammuksien laskuvarjon sekä hävittäjäkoneille lentokenttien päihin hätäpysäytysverkot. Näissä verkoissa Jamppa käytti Aerodynamic 050 -pankon tyviprofiilia 12 metrisenä.. Jamppa kanssa suunnittelin aeropankkoja sekä muun muassa aeroetuseinän Weckmanin puutavarayhdistelmän varustepakettiin. - Weckmanin Hannu oli älykkäästi innolla mukana, ja hänelle ei tarvinnut kuin ilmaan piirtää, niin Hannu tuli kohta oikeanlaisen pellinpalan kanssa. Ensimmäiset aerodynamiikkatestit tehtiin Vaasan lentoasemalla Jarmo Uotilan toimesta jo vuonna 1984. Vertailupankot oli tuolloin asennettu pakettiauton katolle jousiantureiden varaan. Tietokone mittasi pankkojen ilmanvastuseroa eri nopeuksilla. Tuolloin todettiin saavutettujen aerodynaamisten tulosten todella suuri merkitys. - Lentoaseman henkilökunta ymmärsi tarpeittemme merkityksen, ja sulki kiitotien kokeittemme ajaksi. - Helsingin teknillinen korkeakoulu testasi myöhemmin tolpat ja teki meille noin 40-sivuisen lausunnon, jossa todettiin aerodynamiikan tärkeä merkitys, ja ymmärrettiin puutavarayhdistelmän järkyttävän suuret korjaustarpeet. XXhj.26.11.2022 |