Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976 - yli 40 vuotta ja 35 pankkomallia sitten.

31.07.2022 0:07

1970-luku toi alumiinin puutavara-autoihin.

Huttusen erkin alumiiniSisu = kevytSisu.

Keväällä 1976 suunnittelin ensimmäisen metallisen puutavarapankon - Alukarikan. Tuo malli oli tuolloin "outo lintu" koko Suomen pankkomarkkinoilla . Alumiini raaka-aineena ei ollut tuolloin uskottava , tutuin se oli asiakaskunnallemme alumiinikattiloista ja kahvipannuista sekä armeijan pakeista.

214976292_1428026364221665_589121331204405595_n

Alumiinipankkoaikaa ja on kestänyt 1976 malliston mukaisena näihin päiviin ja jatkuu varmasti ainakin vuosikymmenen eteenpäinkin, mutta kun materiaali ei kehity, on ainakin muotojen seurattava aikaansa.

1980- luvulla alumiinia,terästä ja aerodynamiikkaa.

Scanian mukanaolo on ollut kiitettävällä tasolla, ja heillä on korkeatasoista ymmärryspohjaa lentokoneteollisuuden kautta.


Perinteinen Alukarikka sai jo 80-luvun alkuvuosina teräsrunkoisia vaihtoehtoja. Merkittävin ja mallina vieläkin nykyaikaisin oli Alukarikka aero, joita valmistettiin tyyppimerkeillä 050, 061 ja 070. Näistä 061 pankkomalli oli toiseltapuolen laukaistava reräsrungolla ja laukeavan puolen terästolpalla varustettuna . Kaikki kolme aeromallia olivat vielä jatkettavatolppaisia. -Elettiin 80 luvun puoliväliä.

Tolppien terävät liukuestesermit ovat ääritärkeät nippujen paikallaanpysymisen kannalta.Ultralujat teräkset pankoissa .

Samoihin aikoihin kehitimme yhdessä VR:n kanssa vesikarkaistusta booriteräksestä valmistetun Suomen ensimmäisen kiinteätolppaisen tolppaliukuesteillä varustetun pankkomallin. Tämä kevyt ja luja pankkomalli on vieläkin yleisin junavaunupankkomalli Suomessa Tämän pankon muunnosmalli on rungoltaan modifioituna uusimmissa junavaunumalleissa ja lähes sellaisenaan terminaalivaunuissa.- Nämä pankkomallit olivat ensimmäisiä jatkeettomia ja kiinteällä tolpalla varustettuja pankkomalleja Euroopassa.

1990 - luvusta muodostui teräksen valtakausi ja pintakäsittelyn alamäki.

Pankkomallit alkoivat

Kahdeksankymmenluvun loppuvuodet ja yhdeksnkymmenluvun alku toivat mukanaan teräspankkojen ylivertaisen aikakauden, jonka aloittivat Teräs 050,051 ja 070 sekä 071 pankkotyypit. Pankkotyypit Teräs 050 ja Teräs 070 olivat irroitettavatolppaisia ja jatkeettomia kokoteräspankkoja ja 051 ja 071 puolestaan laukaistavatolppaisia , jatkeettomia ja patentoidulla tolppaketjun sisäänvedolla toimivia veteenajopankkoja.- Nämä pankkomallit olivat markkinajohtajia koko lopun laukaistavien pankkojen käyttötarpeen ajan. 
Erikoisterästen käsittelymme Mansikkasaaren telakalla oli korkealaatuista ja monipuolista.

Koko yhdeksänkymmenluku oli teräspankkojen ehdotonta valtakautta, jonka pilasi ns. myrkkymaalien poistuminen ja tästä johtuva maalaustekniikan haparointi koko 90- luvun ajan. Tämä teräksen pintakäsittelyn murheellinen alamäki näkyi koko kuljetuskaluston ruostevaurioina pankoista perävaunuihin, autoihin ja kuormainnostureihin. - Teräksrakenteitten pintakäsittelyn tehostaminen alkoi todenteolla.

1990 - luvulla syntyi SisuForest pankkomallisto.

Olimme rakentamassa Sisulaisten kanssa tuotetta

Yhdeksänkymenluvulla kehitin SisuForest pankkomalliston , joka on yksi pitkäaikaisimmista ja eniten jäljitellyistä pankkomalleista Euroopassa.Tämä pankkomallisto on tänäpäivänä edelleen Kuormaväline Oy:n tuotannossa tukenaan 2000 luvun alussa SisuForestin pohjalta suunnittelemani ForestKing teräspankkomallisto, jossa siirryttiin ensimmäisten käyttäjien joukossa 900 lujiin Suomalaisiin ultralujiin uutuuteräksiin.

2000 - luku toi orastuksen aerodynamiikkaan ja parannusta pintakäsittelyyn.

Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.

Aerodynamiikan merkitystä puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimien korjaamiseksi tutkittiin kenttäkokein ja simuloinnein jo 80-luvulla.90 luvulla ja viimeksi Suomessa 2000 luvun alussa. Näistä kokeista ja käyttäjäpalautteista saadut tiedot ovat olleet Alukarikka aeromalliston ja TMT aeron kehittämisen jälkeen ikäänkuin "reservissä" , odottaen ajan mukanaan tuomaa tarvetta. Tämän tiedon ja pintakäsittelylaadun tärkeyden hyödynsimme Terminator XXL mallistossa 2010 alkaen.

2010 ja 2020  luku toivat  kokonaispainokorotukset ja mittamuutokset , sekä aerodynamiikkavaatimukset.

Ensimmäiset aerodynaamisesti esimerkilliset XXL pankot tehtiin kuumasinkittyinä.

Elimme 2010 lukua tietoisina siitä, että puutavaran maantiekuljetuksia tullaan tehostamaan selkein kokonaispaino- ja mittamuutoksin. Vuosikymmenen alussa Rautaruukki kehitti ultralujan 900 QC teräksen rinnalle säänkestävän ja vietäkin lujemman ja paremmin muotoiltavan 960 QCW teräksen , joka mahdollistaa pintapatinoituvana avoimien pinnoittamattomien rakenteitten pitkäaikaisen käytön ilman ruostevarauksia . Lisäksi se estää maalin hilseilyn ja parantaa pintakäsittelyn kestoa ratkaisevasti.

Aerodynaamisiin vastusvoimiin vaikurtaa otsapinta, muoto ja virtausnopeus.

Nämä uudet 2020 luvulle kehitetyt ominaisuudet ovat hyödynnetyt täysimääräisinä Terminator XXL aero ja CE pankkomallistossa ja lisäksi mallisto täyttää kokonaispainokorotusten ja mittamääräysten sekä tulevaisuudenkin  asettamat turvallisuusvaatimukset ja niitten erityisehdot kaikilta osin  sellaisenaan jo tänään.XXhj.31.7.2022

Terminatoreitten liukupinnat on junapankkotasolla + rautahammastus.

       Heikki Jokela 
- elämäntyönä pankko -

19.08.2022 20:00Muoviteippien poisto pankkotuotannosta on äärihelppoa.
19.08.2022 17:00Teipit alumiinipinnalla pysyvät maalipintaa paremmin.
19.08.2022 13:00Muovin poisto teräspankoista tuo mukanaan suuria haasteita.
19.08.2022 11:00Muovin poisto alumiinipankoista on helppoa.
19.08.2022 9:00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
19.08.2022 7:00Kolme kovaa, ja minä.
19.08.2022 3:00Tukkipankkojen käyttö Suomessa vielä vähäistä - Ruotsissa yleisin.
19.08.2022 0:07Pankkokiinnikkeitten malleja kolme - purkukoneet ja katkontapituus määrittelevät pankkojen paikan ajoneuvon rungolla.
18.08.2022 17:00"Tukkipankkotällit" tulossa, mutta miksi ?
18.08.2022 15:00"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.

Siirry arkistoon »