"Paluu tulevaisuuteen 17." - TimberRoad - projekti.

01.08.2022 11:00

 "Paluu tulevaisuuteen"  - kirjoitus sarja kohdistuu siinä esitettyjen asiakonaisuuksiensa osalta yhteen tarkoin räätälöityyn ja kuljetusteholtaan, sekä kuljettajaryhmältään optimooituun "TimberRoad"- kuljetusjärjestelmään,  TimberRoad paketti kaikkine vaatimuksineen on ollut kehitteillä jo muutaman vuoden, ja käsittelymme tiivistyy nyt vuoden vaihteessa ja ensimmäiset kuljetusyksikät ovat näillä näkymin liikenteessä keväällä 2023.



TimberRoad  ryhmä suunnittelee kehittää ja testaa sekä markkinoi   raakapuun maantiekuljetusten tulevaisuuden vaatimukset täyttävän esimerkkiyhdistelmät 68 ja 76 tonnin kantavuusluokkiin.TimberRoad  yhdistelmät ovat kantavuuksiltaan ja kuormatiloiltaan identtisiä. Yhdistelmien ympäristöystävällisyys ja tuottavuus ovat erityisen kehitystyön kohteena. 

TimberRoad  yhdistelmät.



TimberRoad yhdistelmät rakennetaan suomalaisen raakapuun maantiekuljetuksen perusautoista perusautoista : -76 tonninen "syöttöautoyhdistelmä" jalostetaan nosturillisesta neliakselisesta autosta ja viisiakselisesta perävaunusta. Syöttöauto noutaa kuorman metsästä ja sen kuorma perävaunuineen siirtyy vaihtopaikalla 68 tonnisiin kevyisiin kolmiakselisiin siirtoautoihin.

Seitenkuutonen on pohjoisen raakapuunkuljetuksen syöttoauton malliesimerkki ja kuuskasit ovat sen kanssa kuormatilaltaan ja kantavuudeltaan identtisiä. Siirtoautot kehitetään kaikilta ominaisuuksiltaan pitkien ajomatkojen kuljetustehtäviin sopiviksi.
TimberRoad  yhdistelmille räätälöidään tietokoneohjausjärjestelmä raakapuun ja niitten katkonnan ja kuljetuksen seurantajärjestelmineen, sekä ajankohtaisine säätietoennusteineen.


TimberRoad  tekijät ja tuotteet.

Timberroad  toteutetaan yhdessä Suomen metsäteolliosuuden, metalli- ja komponenttivalmistuksen, alan tutkimuslaitosten- ,sekä raakapuun maantiekuljetusten ammattilaisten kanssa. 


                
 – Yhdistelmäparin kehittämiseen kerätty vuosikymmenien tietous ja tulevien vuosikymmenien asettamat vaatimukset tuottavuuden, turvallisuuden sekä ympäristötekniikan osalta asettavat haastavan kynnyksen
TimberRoad  kehitys ja vastuuryhmille.

Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi 

19.08.2022 20:00Muoviteippien poisto pankkotuotannosta on äärihelppoa.
19.08.2022 17:00Teipit alumiinipinnalla pysyvät maalipintaa paremmin.
19.08.2022 13:00Muovin poisto teräspankoista tuo mukanaan suuria haasteita.
19.08.2022 11:00Muovin poisto alumiinipankoista on helppoa.
19.08.2022 9:00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
19.08.2022 7:00Kolme kovaa, ja minä.
19.08.2022 3:00Tukkipankkojen käyttö Suomessa vielä vähäistä - Ruotsissa yleisin.
19.08.2022 0:07Pankkokiinnikkeitten malleja kolme - purkukoneet ja katkontapituus määrittelevät pankkojen paikan ajoneuvon rungolla.
18.08.2022 17:00"Tukkipankkotällit" tulossa, mutta miksi ?
18.08.2022 15:00"Tukkipankkotällit" yleistyvät nopeasti myös Suomessa.

Siirry arkistoon »