Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja
raakapuun sidontavälineet
Raakapuun kuljettamiseen valmistettujen ajoneuvojen osalta vaatimuksia on asetettu autoon asennettavalle ohjaamon suojalle, puutavarapankojen lukumäärälle, lujuudelle ja kiinnittämiselle sekä kiinteästi asennettujen sidontavälineiden merkitsemiselle.
Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella. Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.
Kuorman varmistaminen
Määräyksen kuorman varmistamista koskevat vaatimukset perustuvat Euroopan komission ohjekirjaan suuntaviivoista kuorman varmistamiseen tieliikenteessä. Kuorman tulee olla varmistettu niin, ettei se liiku merkittävästi, kun ajoneuvo jarruttaa 8 m/s2 hidastuvuudella tai kaartaa 5 m/ s2 sivuttaiskiihtyvyydellä.
Maa-ainesten, puuhakkeen ja muiden vastaavien tavaralajien kuljetuksessa kuorman tulee olla tuettu riittävän korkein laidoin ja tarvittaessa kattein, siten että sen vähäinen liike ei aiheuta kuorman putoamisen vaaraa, kun edellä mainitut hidastuvuudet kestävät vähintään kolmen sekunnin ajan.
Tieliikennelain mukaan kuorman varmistuksen lujuutta määritettäessä saa ottaa huomioon kitkavoiman tarjoaman pidätyskyvyn. Kuormakorin pohjan ja kuorman välisen kitkavoiman tarjoaman pidätyskyvyn saa kuitenkin ottaa huomioon vain, kun kuorman liikkuminen tärinän vaikutuksesta kuormakoriin nähden on estetty sitomalla, tukemalla tai muulla vastaavalla tavalla. Määräyksessä on annettu kuormanvarmistuksessa sovellettavat eri materiaaliparien väliset kitkakertoimet.
Raakapuukuorman varmistaminen
Raakapuukuljetuksissa kuorman paikallaan pysyminen perustuu merkittävässä määrin kuorman ja pankojen sekä puiden väliseen kitkaan. Sidosten nimellislujuuden lisäksi sidosten kireydestä säädetään erikseen. Kotimaisten onnettomuuksien ja kansainvälisten käytäntöjen perusteella ilman etusermiä olevan perävaunun ensimmäisen nipun sidonnalle on määrätty kovemmat vaatimukset.
Vaihtokorin ja merikontin varmistaminen
Vaihtokorin lukituslaitteilla saa vaihtokorin kiinnityksen varmistaa vain lukituslaitteiden ja vaihtokorin ollessa kiinnitysten osalta yhteensopivia. Muussa tapauksessa vaihtokorin kiinnitys pitää varmistaa ketjuilla tai muilla vastaavilla kuormanvarmistusvälineillä.
Merikontti pitää kiinnittää neljällä konttilukolla, joille on sallittu kontin massan suuruinen kuormitus ja kontin kiinnitys lukkoihin pitää varmistaa lukkojen käyttöohjeiden mukaisesti. Konttilukoissa on erilaisia yksi- tai useampivaiheisia kiinnitys-, kiristys ja varmistustoimintoja, jotka pitää kaikki tehdä. Kuljetettaessa merikonttia muuten kuin konttilukoilla varustetulla ajoneuvolla pitää kontin paikallaan pysyminen varmistaa vastaavasti kuten kappaletavaran.
Lisätietoja:
SKAL asiantuntijapalvelut, asiantuntijapalvelut@skal.fi, 09 478 999.