Traficom: _-Pankkojen lukumäärä ja lujuus ,pankkoväli,sekä pitopinnat.

05.08.2022 11.00

6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus 

Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta.

- Jokaista pankkoa ja lujuusluokkaa sekä mittaa tehtäviä testejä tulee monilla valmistajille kymmenittäin, jopa satoja. - Onko testattava jokainen variaatio, vai riittääkö esim. pisin ???

Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus.

- Tolppamuoto on tässä ratkaiseva ja sen metallin myötöraja. Kartiokkuus, käyryys, ja sisäennakkokulma ratkaisevat lopputuloksen . sekä lisäksi tolppapituudet ja lujuusluokat kasvattavat työmäärää.

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

- Tuo on tullut vanhasta asetuksesta, ajalta kun tukkipankkotällin pankkoväli pli tuossa luokassa. nyt poikkeuksetta luokkaa 2m, jopa allekkin. Siteitä on nykykäytännössä poikkeuksetta tukilla 2 kpl ja pv. etunipulla 2 tai kolme.

Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

-Kaikilla Suomalaisilla pankkomalleilla on vähintäänkin välttävä pankkorungon liukueste.       Likuuestepintojen pitotehoa heikentää ns.pantakiinnikkeet.
-Ruotsisra tulee liikenteeseemme alumiinipankkoja, joitten pitopinnat ovat kyseenalaisia,     jopa osalla pankoilla niin pyöreitä, että liukuestepinnoista ei ole sitä apua, mitä niillä  haetaan.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Seuraavaksi 13:00 :

Traficom: - Pankkojen kiinnitys ajoneuvoon


Uusi tieliikennelaki ja
rekkojen käyttösäännöt

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 13.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
16.04.2024 12.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 17.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan

Siirry arkistoon »