Aerodynamiikan kehitystyö26.05.2023 9:00
Aero-osaamisemme kehittyi jo esimmäisen viiden vuoden aikana merkittävän korkealle tasolle . Vuonna 1991 paketoimme tietomme Vaasassa Mansikkasaaren telakalla aeroSisu yhdistelmään. Sen esimerkillisen korkeatasoisen aerodynamiikan suurin ja tuottavin muutos, ja maailman uutuus, oli kotelorakenteisessa perävaunussa. ![]() Yhdistelmän ensiesittely Kemoran moottiradalla Juhannusyällä Jalkaväen kenraalin Ensio Siilasvuon ja Yk-joukkojen juhlistamana. Siitä aeroSisu ajettiin jo seuraavalla viikolla aerodynamiikkatesteihin Sodankylän varalaskupaikalle, missä meillä oli testiapuna ja kuvaajina vahvistukset Sodankylän Jääkäripataljoonasta. ![]() Yhdistelmän matka jatkui Sisun "Heikkis" Topin" myymänä Kuhmoon, ja siitä venäjän ajoon, ja perävaunun viisivuotinen rasitustesti alkoi todella rajuissa olosuhteissa. Rankan rajaliikenteen kuormat toivat tietoa, ja uskoa vaunun erinomaisuuteen ja käsittämättömän hyviin ajo-ominaisuuksiin ja kestoon. Perävaunu toimi puutavaran ajossa kymmenkunta vuotta, ja siitä Porokan Jouni otti sen vaihdossa sekä myi sen edelleen jalkalava-alustaksi, missä muodossa se lienee edelleenkin.- Kolmekymmentävuotinen matka on kulunut maailman parhaan, aerodynaamisimman ja ainoan perävaunumallin testiversion valmistumisesta.XXhj.18.1.2023 Ps. Mansikkasaaressa kehitimme myös Magnum "reikäpankkomallin", minkä valmistus jatkui 90-luvun Kurikassa Velsalla ja Myöhemmin Manorilla Kuortaneella. ![]() Magnum-pankon idean irtotolppia veimme Deloupelle Kanadaan ja siellä siitä tuli PohjoisAmerikan suosituin tolppaversio. ![]() SKAL- palkitsi minut puutavarayhdistelmän hyväksi tehdystä mittavasta kehitystyöstä vuonna 1991. ------------------------------------------------------ ![]() Heikki Jokela 050 4129 024 Asiantuntija: -Puutavarayhdistelmät- |