Mitenkähän liinasidonta saadaan toimimaan turvallisesti.

27.09.2024 11.00

Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.Ilmakiristin toimii automaattisesti ja on kiinnitetty ajoneuvon runkoon.

Liinasidokset siirtyy pääosin historiaan. Se on turvallisuutta käyttäjille ja liikenteelle.

Meillä on nippusidonnassa kaksi peruspakettia = liinasidonta ja ketjusidinta. Liinasidontaa on käytössä muutamallalakin eri kiristinjärjestelmällä, mutta kelalla kiristys on Suomessa edelleenkin  ylivoimaisesti yleisin. Lain mukaisen kiristysvoiman ylläpitäminen käsivintturikiristyksellä on kuorman elämisestä johtuen hankalaa, ja joskus jopa mahdotontakin.

Nippusidontaa tehokkaasti tehostavat nippumuodot.

Ketjusidonnassa on puolestaan yleisin jarrukellopohjainen automaattikiristin, mitkä ovat nyt pääosin päivitetyt automaattikiristinversioiksi ja myöskin uuden lain mukaisiksi. Tämän kiristintyypin automaattinen kiristysvetomatka on yleisesti 20cm - 30cm jaq kiristysvoima lain vaatimusten mukainen. Tehokkain ja turvallisin on rungosta runkoon sidos ja pankosta runkoon on vain välttävän hyvä ja se aiheuttaa liikkuvassa pankossa ylimääräisen kiristysvoiman sidontalaitteille._ Lisäksi käyttöturvaööisuutta lijää ketjukiristimissä yleistynyt ketjujen nostokoukkupaketit.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.Jarrutettaessa 5 m/s2 kävi näin - kestovaatimus 0n 8m/s2 !!!



Ruotsin tyylinen pankosta pankkoon tehty liinasidonta  on liikkuvissa ja liukaspintaisissa pankoissa vaarallinen "juntta". - Nippusidonnan turvallisuutta parantaa merkittävässä määrin pankkojen kiinteät ääreis-stopparit ja pankkojen ja tolppien 100%_set liukuestepinnat. XXhj.27.9.2024

05.10.2024Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
07.10.2024 17.00Kuormakokoeroa kasvattaa myös nippujen sisäleveys !!!
07.10.2024 15.00Väite: Kuorman ylileveys on enempi kiinni lastauksesta, kuin pankoista:
07.10.2024 13.00Kuorma on kuormansidonnan tärkein osapuoli.
07.10.2024 12.00Kuormaside pankosta pankkoon vaatii kiinteäasennuksen tai ääreis stopparit ajoneuvorungolle.
07.10.2024 11.00Irtotolppaisten pankkomallien hyödyt valmistuksessa markkinoinnissa, haitat käyttäjillä.

Siirry arkistoon »