Mercedes-Benz GLC uudistui puskurista puskuriin

17.09.2022 17.45

GLC2022_IMG_5588.JPG

Uudistunutta Mercedes-Benzin GLC-mallia on saatavana seitsemänä eri malliversiona, joista neljä on kevythybridi- ja kolme plug-in-lataushybridimallia.

Ensimmäisessä aallossa, syyskuun aikana Suomeen saadaan dieselmoottorinen GLC 220d 4MATIC. Toisessa vaiheessa lokakuun alussa julkaistaan pistokehybridien hinnat ja ensimmäiset lataushybridit saapuvat Suomeen joulukuussa.

GLC2022_IMG_5575.JPG

Uudistunut GLC-mallisto sisältää nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tukena on aina sähkömoottori. Moottoreista neljä on niin sanottuja kevythybridejä, joissa on toisen sukupolven integroitu käynnistingeneraattori (ISG). Kevythybrideistä Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu 220 diesel. Kolme muuta moottoria ovat ladattavia hybridejä, joiden järjestelmätehot ulottuvat aina 285 kW:n tehoon (387 hv) saakka ja kokonaisvääntömomentti on jopa 750 Nm. Kaikkien ladattavien hybridimallien toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP).  

GLC:llä voi ajaa sähköllä 140 km/h nopeuteen saakka. Jarrutusenergian talteenoton tehostamiseksi autossa käytetään sähkömekaanista jarrutehostinta, joka automaattisesti vaihtaa jarrutilasta rekuperaatio- eli energian talteenottotilaan ja takaa aina hidastusenergian hyödyntämisen taloudellisimmalla mahdollisella tavalla. Sen ansiosta paras mahdollinen 100 kW:n rekuperaatioteho saavutetaan useammin kuin käyttämällä perinteistä täyshydraulista jarrujärjestelmää. 

GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin aikaisemmin. Tyhjä akku on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on nyt 11 kW.
GLC 220d 4MATICin varustukseen kuuluvat kiinteä 4MATIC-neliveto, eri alustoille ja luonnonoloihin räätälöidyt ajo-ohjelmat, off-road-näyttö.
GLC:n pituus on 4716 mm eli 60 mm edeltävää mallia enemmän, akselivälissä muutos on + 15mm. Auton korkeus on pienentynyt vajaalla viidellä millimetrillä. Raideleveys on kasvanut edessä kuusi ja takana 23 mm (edessä nyt 1627 ja takana 1640 mm). Leveys on säilynyt ennallaan 1890 mm.
GLC2022_IMG_5578.JPG
Tavaratilaa on nyt 600 litraa eli 50 litraa enemmän kuin ennen. Sähköisesti kauko-ohjaimesta avautuva ja sulkeutuva Easy-Pack-takaluukku on vakiovaruste.
GLC2022_IMG_5566.JPG
GLC:n LED High Performance- ajovalot on muotoiltu uudelleen niin, että ne liittyvät suoraan etusäleikköön ja korostavat auton leveyttä. Digital Light -valoratkaisu on saatavana lisävarusteena. Auton vakiovarustetaso on Avantgarde, jossa etusäleikköä on korostettu kromireunuksella.
GLC2022_IMG_5581.JPG
Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.
GLC2022_IMG_5585.JPG
Malliuudistuksen myötä vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Avantgarde sisä- ja ulkotilanpaketit, lämmitetty ohjauspyörä ja lasinpesujärjestelmä (pistokehybridit), 64 värin tunnelmavalaistus, älypuhelimen integrointi ja langaton lataus, 12,3 tuuman digitaalinen mittaristonäyttö, 11,9 tuuman keskinäyttö, Distronic Plus- etäisyysvakionopeudensäädin, aktiivinen kaista-avustin, 11 kW-sisäinen laturi (pistokehybridit), peilipaketti ja tavaratilapaketti. 
Mitat verrattuna edelliseen malliin
GLC X 254 Edeltäjä Ero
Ulkomitat (mm)
Pituus 4 716 4 656 +60
Leveys 1 890 1 890   0
Leveys sis. ulkopeilit 2 075 2 096 -21
Korkeus 1 640 1 644 -4
Akseliväli 2 888 2 873 +15
Raideväli edessä 1 627 1 621 +6
Raideväli takana 1 640 1 617 +23
Sisätilamitat (mm)
Maks. pääntila edessä kuljettajalla 1 048 1 064 -16
Pääntila takana 1007 1006 +1
Jalkatila edessä 1 036 1 037 -1
Jalkatila takana 950 948 +2
Kyynärpäätila edessä 1 499 1 499   0
Kyynärpäätila takana 1 480 1 474 +6
Hartialeveys edessä 1 456 1 455 +1
Hartialeveys takana 1 438 1436 +2
Tavaratilan tilavuus VDA (l) 620 550 +70

Dieselmalliston hinnat ovat alkaen 67 391 € ja hybridimalliston 74 333 € (täydellinen hinnasto julkaistaan tämän hetken arvion mukaan syys/lokakuun vaihteessa).

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta

Siirry arkistoon »