IAA-Kuljetusnäyttely: Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV

23.09.2022 7.00

NIKOLA_22_0323_TRE_HERO_3117_2.jpg

IVECO, Iveco Groupin hyötyajoneuvomerkki, ja Nikola Corporation avaavat uuden päästöttömän liikenteen aikakauden IAA Transportation 2022 -tapahtumassa lanseeraamalla kaupallisesti Nikola Tre -akkusähköajoneuvon (BEV) ja julkistamalla Nikola Tre -polttokennosähköauton beetaversion.

Nämä kaksi ajoneuvoa esiteltiin lehdistölle tänään IVECO-osastolla pidetyssä konferenssissa, jossa ne ovat esillä. Näyttelyn vierailijat voivat myös katsella esityksiä ulkoalueella ja koeajaa Nikola Tre BEV:n kokeakseen sen suorituskyvyn, mukavuuden ja edistyneet intuitiiviset ominaisuudet.

  • Nikola Tre -akkusähköajoneuvon (BEV) eurooppalainen 4x2 Artic -versio on päästötön akkukäyttöinen raskas kuorma-auto, jonka toimintamatka on luokkansa paras, noin 500 km, ja jolla on suorituskykyä selviytyä monenlaisista alueellisista tehtävistä.
  • Nikola Tre fuel Cell -sähköajoneuvo (FCEV) beetaversiona debytoi IVECOn osastolla. Se tarjoaa välähdyksen pian tulevasta kaukoliikenteen sähkömoottorista ja on tärkeä virstanpylväs IVECOn edistymisessä kohti tavoitettaan olla hiilipäästötön vuoteen 2040 mennessä.

- Nikola Tre -akku- ja polttokennosähköiset nollapäästöiset kuorma-autot ovat kaupallisen rekkaliikenteen todellisia muuttajia. Ne on kehitetty erityisesti sähköajoneuvoiksi, ja ne tarjoavat suorituskyvyn ja ajokokemuksen, jotka pystyvät kilpailemaan dieselkäyttöisten kollegojensa kanssa vaikeimmissa raskaissa tehtävissä. Ne tarjoavat toiminnallisesti ja taloudellisesti kannattavia nollapäästöisiä ratkaisuja alueellisiin sovelluksiin ja kaukokuljetuksiin, jotka antavat asiakkaille todellisen kilpailuedun, kertoo Michael Lohscheller, Nikola Corporationin toimitusjohtaja.

Tänään tuomme markkinoille ensimmäiset tuotteet Euroopan markkinoille IVECOn ja Nikola Corporationin vahvan kumppanuuden ansiosta,” sanoo Luca Sra, Iveco Groupin kuorma-autoliiketoimintayksikön johtaja. ”Tiimimme ovat yhdessä suunnitelleet modulaarisen alustan, joka pystyy isännöimään sekä polttokenno- että akkupropulsioteknologiaa, alkaen raskaan Nikola Tre BEV -kuorma-auton eurooppalaisella 4x2 Artic -versiosta, joka debytoi täällä tänään. Se on kaikkien aikojen ensimmäinen sähkökäyttöinen modulaarinen alusta raskaan kuorman traktoreille, joissa on molemmat energialähteet: sähköakku noin 500 km:n tehtäviin ja polttokennovoimansiirto jopa 800 km:n vetämiseen ensimmäisessä sukupolvessa. Tämä on todellinen vallankumous, konkreettinen askel kohti kunnianhimoista tavoitettamme saavuttaa päästötön liikenne, kertoo IVECO Finland OY:n Country Sales Manager Tuomas Virén.

Eurooppalaisen Nikola Tre BEV:n valmistaa Nikola IVECO Europe -yhteisyritys omassa tuotantolaitoksessaan Ulmissa, Saksassa. Vuonna 2021 käyttöön vihityssä laitoksessa on lopullinen kokoonpanoprosessi, joka on suunniteltu erityisesti "sähkösyntyisille" ajoneuvoille, ja se toimii maailmanluokan valmistusstandardien mukaisesti.

Nikola Tre: ainutlaatuinen modulaarinen alusta, joka isännöi akku- ja polttokennoenergialähteitä

Nikola Tre -alusta perustuu menestyksekkääseen IVECO S-WAY -kuorma-autoon. Siinä on FPT Industrialin yhteissuunnittelema ja valmistama sähköinen akseli sekä Nikolan edistynyt sähkötekniikka. IVECO- ja Nikola-tiimit omaksuivat modulaarisen lähestymistavan tähän alustaan, jotta se pystyy isännöimäänakku- ja polttokennopropulsioon perustuvia teknologioita. Kyseessä on alansa ensimmäinen tähän tarkoitukseen suunniteltu alusta, joka tasoittaa tietä sähköisen tarjonnan kehittämiselle Euroopan markkinoille

Nikola Tre BEV: päästötön alueellinen liikenne on todellisuutta

IVECO ja Nikola ilmoittivat tänään Nikola Tre BEV Artic 4x2 -tilausten virallisesta avaamisesta Euroopassa. Ajoneuvo, jonka akseliväli on 4,021 mm, sisältää 9 akkua, joiden kokonaisenergian varastointi on jopa 738 kWh, mikä tuottaa noin 500 km:n toimintamatkan. Lataus (10–90 % SOC) kestää arviolta vain 162 minuuttia 175 kW:n laturilla. Lataustehon odotetaan olevan jopa 350 kW myöhemmin tänä vuonna. Yhteensä 738 kWh:n energian ja FPT Industrial e-Axlen 480 kW:n jatkuvan tehon ansiosta ajoneuvolla on tehoa, vääntömomenttia ja toimintamatkaa sellaisiin tapauksiin kuinn keskuksesta keskukseen -toimitukset ja alueellinen kuljetus – ja sen mittarilukemaa voidaan kasvattaa satunnaislatauksilla. Tämä suorituskyky tuo mukanaan alhaiset kokonaiskustannukset, mikä tekee siitä toiminnallisesti ja taloudellisesti kannattavan päästöttömän ratkaisun.

IVECOn kuljettajakeskeisen lähestymistavan mukaisesti Nikola Tre BEV:n ohjaamon jokainen yksityiskohta on suunniteltu parantamaan elämää tilavassa ja hyvin varustetussa ympäristössä, jossa on runsaasti mukavuusominaisuuksia ja edistyneitä toimintoja. Infotainment-järjestelmä perustuu Nikolan uuden sukupolven omaan käyttötekniikkaan, joka yhdistää infotainment- ja navigointitoiminnot sekä useimpien ajoneuvon toimintojen säätimet. Poikkeuksellisen tasainen ajo ja hiljainen ympäristö tuovat oman lisänsä ylivertaiseen ajokokemukseen, mikä tekee Nikola Trestä todellisen kuljettajien suosikin kaikkialla Euroopassa.

Nikola Tre -polttokennosähköauto (FCEV): katsaus sähkökäyttöisyyteen kaukoliikenteessä

Näyttelyssä esitellyssä Nikola Tre FCEV Artic 6x2:n beeta-versiossa on ohjausakseli ja uusi ohjaamo, jonka aerodynaamista suorituskykyä on parannettu. 3,932 mm:n akselivälin ansiosta siihen mahtuu noin 70 käyttökiloa vetyä 700 baarin paineessa. Tämä kapasiteetti yhdessä sen nopean, vajaan 20 minuutin tankkausajan kanssa mahdollistaa jopa 800 km:n toimintamatkan. Kun Nikola Tre FCEV tulee Euroopan markkinoille vuonna 2024, päästöttömästä sähkömoottorista tulee todellisuutta kaukoliikenteessä – se on keskeinen virstanpylväs IVECOn matkassa kohti nollapäästötavoitetta vuoteen 2040 mennessä.

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.

Siirry arkistoon »