Henkilö-, ja pakettiautoista poistettiin roiskeläpät turhina ja vaarallisiana, mutta kuorma-autoissa niitä on alettu lisäämään - mutta miksi???
20.01.2025 18.00

Henkilöautot ovat kulkeneet maantieliikenteessämme jo vuosikymmeniä ilman roiskeläppiä. Roiskeläpät poistettiin niistä turhina ja vaarallisina. Roiskeläppien katsottiin aiheuttavan ajosumua ja kasvattavan turhaan polttoainekuluja. Lopulta roiskeläpät poistettiin pakollisten varusteiden listalta vuonna 1995.

Roiskeläppien käyttö on sallittua, mutta ei pakollista henkilö-, ja pakettiautoissaa. Roiskeläppien käytrtö on yleisempää pakettiautoissa, ja niitä on poikkeuksetta kuorma-autoissa, jopa tuplaten . Pitkä perävaunun roiskeläppä on yleistynyt lähes vakioksi, mutta onko sekään mitään muuta, kuin lisäkulu, ja liikenneturvallisuutta huonontava painolisä???
 
"Pyrypeltit" ja "umpiperät" tulivat meille Euroopasta, mutta tulivatko ne jäädäkseen. Niillähän ei ole muuta käyttöarvoa, kuin kantajalleen kallis mainospinta ???

Mitä "umpiperän käyttö maksaa? Kuorma-autojen hyttejä. ja peilinvarsiakin on säädetty aerodynaamiseksi, mutta tuo peräpeili maksaa taatusti, on liikennevaarallinen, mutta siihen ei vieläkään puututa, vaikka takavalotkaan eivät kaikilla keleillä näy lumen/kuran alta lainkaan !!! XXhj.20.1.2025
|