Puutavaranippujen ladonta ja sidontamääräykset.

04.05.2025 3.00

Jarrutettaessa 5 m/s2 kävi näin - kestovaatimus 0n 8m/s2 !!!

Puutavaranippujen sidontavaatimus on selkeä. Nippujen on pysyttävä paikoillaan hidastuvuudekka 8m/s2 eteenpäin ja 5m/s2 sivuille, ja taakseppäin. - Tähän saakka vaatimus onkin selkeä, mutta siitä eteenpäin ohjeistukset ovat osaksi enempikin kuin vajavaisia:

Hogstad Svets ABA Weckman Oy | FacebookTolppien liukuesteet (100%:set) ovat sidonnassa välttämättömyys.
- Pankkojen liukuestepinnoissa on ratkaisevan suuria eroja. Liukuestepintoja on 100%:sista pitopinnoista 0%:siin pitopintoihinkin saakka. Liukkaimmat pinnat ovat ruotsalaisissa alumiinipankoissa.

Metsätrans-Lehti OyTukkipankkotälleissä pankoista johtuvat polttoainekulut liki puoliyyuvat. |  terminator.fi

-Arveluttavaksi sidonnan tekee pankosta pankkoon tehty sidonta, joka toimiakseen vaatisi kiinteät esteet pankkokiinnitykselle eteen-, ja taakse päin. - Jos pankko nippuineen pääsee sidottuna liikkuvaan, muodostaa se jopa 20-tonnia painavan "juntan".

Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.Ilmakiristin toimii automaattisesti ja on kiinnitetty ajoneuvon runkoon.Autonordic sidontajärjestelmä | ExTe

-Ihmetystä herättää ketjusidonnan ja liinasidonnan ohjeistukset, joissa liinasidontaan riittää käsikiristys , jonka kireyden valvominen on ajon aikana liki mahdotonta. Toiseksi ketjusidonnan kiristysvoima on siinä luokassa, että se vetää ketjun puun sisään, ja sidonnan poisto saattaa tuoda puita mukanaan purkajan päälle.

Kuormatessa se nippumuoto syntyy.Vaunun nipuissa mahtava muoto.Kuormaimen käyttäjästä on pinojen laatu ja nippujen siisteys loppukädessä kiinni.

- Nipun ladonta ja nipun ylämuoto vaativat vastuullisuutta, ja ohjeistustakin oikean ja pitävän nipun ja yksittäisten puittenkin ladontaan.

Nippusidonnan hyvän käytännön ohjeistukset ovat erittäin tarpeelliset, varsinkin nyt, kun jarrutusvoimat ovat tehostuneet ja yhdistelmien automaattijarrutus ei kysele kuskilta ohjeita. - Olisiko tähän viisasta puuttua jo ennen seuraavaa "Konginkangasta": XXhj.4.5.2025

18.05.2025KATSO TÄSTÄ 16.5. LÄHETYS! Kuljetus, maarakennus ja metsäalan uutisi
17.05.2025Proforest 23.-24.5. Kalajoen lentokentällä: - "Tietoa. Kokemuksia. Ratkaisuja".
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.05.2025 16.00Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
21.05.2025 12.00Nippusidonnan turvallisuus ei tule tuunaamalla, eikä teippejä lisäämällä.
21.05.2025 11.00Heijastinteipit määrättiin pakollisiksi 2000-luvun lopulla. mutta nyt ne ovatkin jo "turhakkeita".
21.05.2025 9.00XXL -Evolution pankkomallistot tarjoavat raakapuukuljetuksiin kolme välttämätöntä valttikorttia.
21.05.2025 7.00Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
21.05.2025 3.00Muoviroskan lisääntyminen on suuri ongelma.

Siirry arkistoon »