Alumiini:-Keveys, lujuus , pintakäsittely.

22.02.2025 19.00

Alumiini tuli puutavarapankkoihin toimestani 1976. Tuolloin sen markkinoilletulon perusta oli keveys. Sitä se olikin, verrattuna tuon aikaisin perusteräksistä valmistettuihin laukaistavatolppaisiin pankkoihin. - Painoetu oli alumiinin hyväksi jopa 90kg/125kg-165kg.


Kolmiakselisen auton keveys oli nykyajattelullakin haastavalla tasolla.

Alumiinin kevennyksessä jouduttiin äärimittoja kasvattamaan jopa senaikaisia rautapankkojakin suuremmaksi. mutta suuri alumiinietu oli pintakäsittelyllä saatu ruostumattomuusetu.- Pankkoprofiilit saatiin eloksoituna Nokia Alumiinilta jo vuonna 1977.

35 vuotta on kulunut Sisun 50 vuotisjuhlamallin sisusta. Autossa Alukarikka Original pankot, jotka olivat tuolloin

Alumiinista saatu voittokulku alkoi taittua jo 80-luvun aikana 650-sarjan terästen tultua pankkovalmistukseen ja nuo olivat alumiinipankkojen kanssa kilpailukykyisiä, joka laittoi alumiinille lisävaateita.

90-luku toi aero-osaamista ja maailman ensimmäisen kotelorakenteisen puutavaravaunun.

Teimme alumiiniprofiiliset aerodynaamisesti korkeatasoiset pankkomallit 1985 ja saadut tulokset herättivät meidät ymmärtämään ilmavastuksen suuren merkityksen kuljetuskustannus säästöinä. Aeropankot olivat tulleet jäädäkseen, ja teimme testejä tasaisin välein 1986, 1991 ja 1996 ja alumiinitolpilla vielä vuonna 2003.

Testit tehtiin teräksellä sinkittynä, alumiinilla eloksoituna ja rosterilla elektrolyyttisesti kiillotettuna.

Ajan kuluessa jouduimme toteamaan alumiinin pankkomateriaalina jääneen auttamattomasti jälkeen terästen kehityksestä kuluneina vuosikymmeninä. Alumiini oli alkuperäislujuudestaan heikentynyt 20%:lla ja sen kuormatlaakaan heikentävään ominaisuuteen löytyi ratkaisu vain omapainoa lisäämällä- Aika oli ajanut alumiinin järkevän taloudellisen käyttömahdollisuuden ohi . Alumiinin paremmuus perusteräksiin rajoittui pääosin vain pintakäsittelyyn, - millä ei rahallisesti edes velliäkään keitetä.XXhj.8.9.2024

Tiedustelut ja toimituksemme 24/7:
Heikki Jokela   050 4129 024
Markku Hirvi    0400 148 584
Esko Leppänen 040 5153 716

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
23.03.2025 13.00Sudenkuoppa 2b.
23.03.2025 11.00Tuotantomenetelmät ja raaka-aineen vanhakantaisuus alumiinipankkojen harmina, muovittomuus apuna.
23.03.2025 9.00Metsäkoneitten kuormatilojen muuttaminen muovittomaksi on nopeaa ja helppoa.
23.03.2025 7.00Artikkelimme vuodelta 2019: - "Puutavaranipun sidonta on liukuestepintojen, kuormasiteitten ja nippuladonnan yhteispeliä".
23.03.2025 3.00Sudenkuoppa 1b.
23.03.2025 0.07Raakapuu yhdistelmän nippusidonnan kolme vaarallista, ja kallista "suden kuoppaa": 1b, 2n, ja 3b

Siirry arkistoon »