Alumiini:-Keveys, lujuus , pintakäsittely.

07.03.2023 7:00

Alumiini tuli puutavarapankkoihin toimestani 1976. Tuolloin sen markkinoilletulon perusta oli keveys. Sitä se olikin, verrattuna tuon aikaisin perusteräksistä valmistettuihin laukaistavatolppaisiin pankkoihin. - Painoetu oli alumiinin hyväksi jopa 90kg/125kg-165kg.


Kolmiakselisen auton keveys oli nykyajattelullakin haastavalla tasolla.

Alumiinin kevennyksessä jouduttiin äärimittoja kasvattamaan jopa senaikaisia rautapankkojakin suuremmaksi. mutta suuri alumiinietu oli pintakäsittelyllä saatu ruostumattomuusetu.- Pankkoprofiilit saatiin eloksoituna Nokia Alumiinilta jo vuonna 1977.

35 vuotta on kulunut Sisun 50 vuotisjuhlamallin sisusta. Autossa Alukarikka Original pankot, jotka olivat tuolloin

Alumiinista saatu voittokulku alkoi taittua jo 80-luvun aikana 650-sarjan terästen tultua pankkovalmistukseen ja nuo olivat alumiinipankkojen kanssa kilpailukykyisiä, joka laittoi alumiinille lisävaateita.

90-luku toi aero-osaamista ja maailman ensimmäisen kotelorakenteisen puutavaravaunun.

Teimme alumiiniprofiiliset aerodynaamisesti korkeatasoiset pankkomallit 1985 ja saadut tulokset herättivät meidät ymmärtämään ilmavastuksen suuren merkityksen kuljetuskustannus säästöinä. Aeropankot olivat tulleet jäädäkseen, ja teimme testejä tasaisin välein 1986, 1991 ja 1996 ja alumiinitolpilla vielä vuonna 2003.

Testit tehtiin teräksellä sinkittynä, alumiinilla eloksoituna ja rosterilla elektrolyyttisesti kiillotettuna.

Ajan kuluessa jouduimme toteamaan alumiinin pankkomateriaalina jääneen auttamattomasti jälkeen terästen kehityksestä kuluneina vuosikymmeninä. Alumiini oli alkuperäislujuudestaan heikentynyt 20%:lla ja sen kuormatlaakaan heikentävään ominaisuuteen löytyi ratkaisu vain omapainoa lisäämällä- Aika oli ajanut alumiinin järkevän taloudellisen käyttömahdollisuuden ohi . Alumiinin paremmuus perusteräksiin rajoittui vain pintakäsittelyyn, - millä ei velliä tokikaan keitetä.XXhj.7.3.2023
08.12.2023KATSO TÄSTÄ 8.12. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.12.2023Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
30.11.2023LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
11.12.2023 9:00Sp, Sps, Spa, Spar - vaunujen ja puutavarayhdistelmien kuormat kannattaa mitoittaa yhteneviksi.
11.12.2023 8:36Jättirekoilla voi joulukuusta alkaen liikennöidä myös Suomesta Ruotsiin
11.12.2023 7:00Fixus yhteistyössä Top Gear Suomi -ohjelman kanssa
11.12.2023 3:0076 tonninen äärimitoitettuna ja kevennettynä tuo uuden junavaunun kuorman kertapaukulla.
11.12.2023 0:07AMMATTILEHTI TESTAA: Milwaukee M18 Fuel FHS20 "Hatchet" akkuoksasaha
10.12.2023 18:00Puutavarapankko
10.12.2023 17:00"Paukku ja Pupu" kuormatilamalliin jatkoa TimberRoad yhdistelmämitoituksesta,

Siirry arkistoon »