Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon15.03.2025 13.00
Hakevuori Oy otti maaliskuussa 2022 ajoon uuden Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auton. Kotimaisen auton ominaisuudet ovat vakuuttaneet joten heti perään tehtiin investointipäätös toisesta samanlaisesta. (kuva yllä: Hakevuori Oy:n uusi Sisu Polar Timber 8x4 puutavara-auto kurvasi heinäkuun lopulla energiapuukuormassa terminaaliin Vantaan Keimolassa.) Askolan Monninkylässä kotipaikkaansa pitävä, metsäenergian tuottamiseen keskittyvä Hakevuori on investoinut viime aikoina tasaiseen tahtiin Karjaalla valmistettuihin Sisu kuorma-autoihin. - Aikanaan kun Konevuori toimi laajasti maarakennusalalla niin meillä oli ajossa yhtä aikaa parhaimmillaan 17 kappaletta Sisuja kivi- ja kasettiautoina. Viime vuosina Sisu on tehnyt vahvaa paluuta Hakevuoren kuljetuksissa; kesällä 2019 käyttöön otettiin 5-akselinen 13-metrinen Sisu hakenuppiauto, syksyllä 2021 ajoon tuli Sisu hakekoukkuauto, maaliskuussa 2022 Sisu puutavara-auto ja loppuvuodesta tulee vielä toinen samanlainen. Ja nykyään Hakevuori-konserniin kuuluvalla Hakevelhoilla on kaksi Sisua autohakkureina sekä yksi hakekoukkuautona ja syksyllä käyttöön valmistuu uusi Sisu autohakkuri, luettelee yrittäjä Reijo Wuorio. (kuva: - Parinkymmenen vuoden tauon jälkeen on ollut mukava päästä takaisin Sisun rattiin ja vaihtamaan vaihteita Fullerilla, sanoo Hakevuoren kuljettaja Bror ”Brille” Eriksson.) Maailmanluokan kotimainen kuorma-auto Heinäkuun loppupuolella Hakevuoren Sisu Polar Timber oli energiapuunajossa Pääkaupunkiseudulla ja ratissa pitkän linjan puutavara-autonkuljettaja Bror ”Brille” Eriksson. - Mittarissa alkaa olla 40 000 kilometriä ja auto toimii kaikin puolin hienosti; Sisussa on mukava ohjaamo, tukeva ja hyvä alusta sekä vahva voimalinja. Kokonaisuus on toimiva joten oikein mukava tällä on töitä tehdä, sanoo Eriksson, joka on ajanut puuta 25 vuoden ajan ja joulukuussa tulee 10 vuotta täyteen Hakevuoren palveluksessa: - Aikanaan ajoin paljonkin Sisulla puuta ja soraa mutta sitten oli parinkymmenen vuoden tauko. Tämä uusi puutavara-auto on yllättänyt positiivisesti ja onkin hienoa huomata että meillä Suomessa valmistetaan edelleen maailmanluokan kuorma-autoja. Ja on ihan huippu juttu että Sisun saa edelleen legendaarisella Fullerin manuaalivaihteistolla; sen käytön kun on joskus oppinut niin se on vähän kuin polkupyörällä ajo eli vuosikymmenten tauonkin jälkeen vaihteet napsuvat nätisti paikalleen. Fullerissa on haastavissa paikoissa ajettaessa ominaisuuksia mitä automaattilaatikoilla ei pystytä jäljittelemään ja erityisen hyvä juttu on sen ryömintävaihteet ja lyhyt pakki, millä pääsee peruuttelemaan tarpeeksi hiljaa. Euro 6 -päästötason 625 hevosvoimaisella Mercedes-Benz moottorilla varustettu Sisu Polar kestää vertailun myös polttoaineenkulutuksessa. - Kun ajetaan pidempää siirtoa niin kulutus on ollut 60 litran kohdilla sadalla kilometrillä mikä on ihan hyvä lukema 76 tonnin massoilla, toteaa Eriksson. (kuva: Palfinger Epsilon M12Z nosturissa on 10,5 m ulottuma. Energiapuun ajoon tärkeää kuormatilaa tarjoaa Terminator XXL tilapankot ja se että nosturille ei tarvi jättää tilaa nuppikuormaan.) Energiapuu, tukki ja kuitu kulkee samalla autolla Hakevuoren Sisulla ajetaan varsinkin kesäaikaan paljon energiapuuta terminaaleihin mutta syksyn tullen myös teollisuuspuuta. - Tukki menee Riihimäelle, Vierumäelle ja Järvelään, kuusikuitu Inkeroisiin, mäntykuitu Sunilaan ja koivukuitu Heinolaan. Vuodessa ajan noin 100 000 kilometriä joten kyllä sitä kilometrejä kertyy, vaikka välillä tämä energiapuun ajo on lyhyttä siitoa. Nosturia käytetään paljon sillä energiapuu sekä kuormataan että puretaan aina omalla nosturilla, ja siinä tämä Ideachip Machinen myymä Z-mallin Palfinger Epsilon on ehdoton kun aikaa ei mene nuppikuormaan puomin tilaa tehdessä ja nosturin saa nopeasti käyttövalmiiksi ja takaisin pakettiin auton perään. Myös kuormatilaa on enemmän, kiitos tietenkin myös Terminator XXL tilapankkojen, mitä tarvitaan joka kilo kun energiapuu on usein kuivaa ja sekamittaista, jolloin täysiä painoja on vaikea hyödyntää.
Z-mallin nosturi ehdoton Eriksson on ajanut jo seitsemän vuotta Z-mallin nosturilla: - En enää muuta huolikkaan jos itse saan päättää. Tähän keskitolppaiseen Z:aan on hyvä kiivetä ja sitten kun ajetaan tehtaille puuta niin ei tarvi edes takaisin juosta nosturia siirtelemässä purkukoneen tieltä. Ja kun tarkasta väkevästä nosturista löytyy ulottuvuuttakin 10,5 metriä niin mikäs tällä on puita pistellä, vielä kun ohjaamokin on ihan hyvä työpaikka. Tämä meidän kone on 4-kahvainen ja hydraulinen esiohjaus säästää hartioita ja käsiä kun ei tarvi vanhanmallisia vipuja riuhtoa. Nosturivaaka kehittynyt uudelle tasolle Hakevuoren Palfinger Epsilon on varustettu uuden sukupolven langattomalla Tamtron One Timber nosturivaa´alla. Punnitusanturi perustuu venymäliuskatekniikkaan, joten anturissa ei ole hydrauliikkaa, joka aiheuttaisi kitkaa, tai liikkuvia osia vaikuttamassa punnitukseen. Anturi on huoltovapaa ja siinä on pitkäkestoinen akku. Liike- ja lämpötilakompensoidun anturin käyttölämpötila on -25°C – +50°C.
- Keväälläkin kun lämpötilaheittelyt oli suuria niin punnitustulokset pysyivät koko ajan tarkkoina eikä tarvinnut pelata välyksen kanssa, niin kuin vanhoissa öljyriipukkeissa. Ja kun riipukkeesta ei mene kouralle letkua niin sitä ei tarvi varoa kuormatessa. Kosketusnäyttö on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Kyllä tämä on ehdottomasti paras vaaka mitä olen käyttänyt, kertoo Eriksson jolla on 20-vuoden kokemus nosturivaaoista ja kotimaisilla Tamtroneilla hän on tehnyt punninnut kuormia vuodesta 2005 lähtien. (kuva: Tamtron One Timber vaa´an kosketusnäyttö (vas.) on riittävän suuri ja selkeä sekä valikot helppokäyttöisiä. Uusi langaton riipuke (oik.) on öljytön eikä kouralle tarvita letkua.) |