Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.

22.11.2022 0:07

Alumiinivarusteiset rakenteet tulivat autorakennekokeiluihin voimakkaasti 70-luvulla.

sisu saraj�rvi 1


Alumiiniprofiilit ja uudet lujemmat alumiiniseokset toivat alumiinille kilpailuetua 70-luvulla. Tuolloin käyttökokeilut laajenivat kattavasti kuljetusvälineisiin - henkilöautoista juniin ja kuorma-autoihin. Kuorma-autoyhdistelmissä kokeilut kattoivat sekä aslustan, että kaikki varusteet mukaanlukien perävaunurungot ja nosturitkin.

Alumiini tuli ja suurelta osaltaan meni.

Alumiinin käyttö on supistunut 70-luvun kokeiluista nyt 2000-luvulla murto-osaan, mutta jotain on jäljelläkin. Kuorma-autojen alustoissa alumiinin käyttö on minimaalista , se rajoittuu pääosin valurakenteisiin, tankkeihin ja ilmasäiliöihin sekä puskureihin. Hyttien raaka-aine on nykypäivänä poikkeuksetta teräs.

Päällirakenteissa ollaan samoilla linjoilla.Päällyrakenteitten alumiinin käyttö on suuntautunut profiilisiin ja valettuihin rakenteisiin, sivulaidoista etuseiniin ja vielä myöskin puutavarapankkoihin. Kantavissa runkorakenteissa , ja vetolaitteissa ei alumiinia ole enää merkittävässä määrin käytössä.- Puutavaraperävaunuissa alumiinirungot ovat tuotevalikoimassa jäljellä Euroopassa vain Benalulla. Benalu kilpailee tehokkaasti keveydessä, mutta häviää runkokorkeudessa.

Miksi teräsrakenteet ovat nyt vahvempia ja kevyempiä ???



Teräksien kehitys viime vuosikymmeninä on ollut huimaa, niin lujuutensa, kuin työstettävyytensä suhteen. Alumiinin osalla ei samanaikaisesti ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä. Alumiinin ainut jäljelle jäänyt merkittävä etu on sen profiloinnin ja  pintakäsittelyn helppous ja halpuus, ruostumattomuus, sekä muovittomuus.
Uuden tekniikan teräsvarusteissa etuna alumiiniin verrattuna on materiaalin yli  kolminkertainen lujuus, kulutuksen kesto  ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät. - Lisäksi teräksien pintakäsittely ja sen myötä ruosteenesto on kehittynyt suurin harppauksin nyt 2000- luvulla.

Heikki Jokela
050 4129 024

27.11.2023Tapio Korpeinen valittiin Metsäteollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi
26.11.2023Lokomo-nostureiden tarina kansien väliin
25.11.2023KATSO TÄSTÄ 24.11. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.11.2023Kuumasinkitysprosessi
25.11.2023Vuoden 2023 muovipinnoitettujen lähes 200 pankon varasto lähtee nyt edullisesti ja totutusti myös rahtivapaasti Suomeen.
22.11.2023Kivirock -jättilehti työn alla - lähde mukaan ilmoituksella
23.10.2023LUE TÄSTÄ! Syksyn suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - lähes 150-sivua alan asiaa
29.11.2023 9:00"Muovi on myrkkyä" : Minä keksin pankkojen "koristelun" teippauksilla vuonna 1976.
29.11.2023 7:00Me olemme ottaneet Metsäteollisuuden muovittomuusvaateet pankkovalmistajista selvästi eniten tosissaan
29.11.2023 3:00Kiinteistönhoito-Keskiviikko tänään 29.11.2023 klo 10-14 Helsingin Tattarisuolla

Siirry arkistoon »