Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.

22.11.2022 0:07

Alumiinivarusteiset rakenteet tulivat autorakennekokeiluihin voimakkaasti 70-luvulla.

sisu saraj�rvi 1


Alumiiniprofiilit ja uudet lujemmat alumiiniseokset toivat alumiinille kilpailuetua 70-luvulla. Tuolloin käyttökokeilut laajenivat kattavasti kuljetusvälineisiin - henkilöautoista juniin ja kuorma-autoihin. Kuorma-autoyhdistelmissä kokeilut kattoivat sekä aslustan, että kaikki varusteet mukaanlukien perävaunurungot ja nosturitkin.

Alumiini tuli ja suurelta osaltaan meni.

Alumiinin käyttö on supistunut 70-luvun kokeiluista nyt 2000-luvulla murto-osaan, mutta jotain on jäljelläkin. Kuorma-autojen alustoissa alumiinin käyttö on minimaalista , se rajoittuu pääosin valurakenteisiin, tankkeihin ja ilmasäiliöihin sekä puskureihin. Hyttien raaka-aine on nykypäivänä poikkeuksetta teräs.

Päällirakenteissa ollaan samoilla linjoilla.Päällyrakenteitten alumiinin käyttö on suuntautunut profiilisiin ja valettuihin rakenteisiin, sivulaidoista etuseiniin ja vielä myöskin puutavarapankkoihin. Kantavissa runkorakenteissa , ja vetolaitteissa ei alumiinia ole enää merkittävässä määrin käytössä.- Puutavaraperävaunuissa alumiinirungot ovat tuotevalikoimassa jäljellä Euroopassa vain Benalulla. Benalu kilpailee tehokkaasti keveydessä, mutta häviää runkokorkeudessa.

Miksi teräsrakenteet ovat nyt vahvempia ja kevyempiä ???



Teräksien kehitys viime vuosikymmeninä on ollut huimaa, niin lujuutensa, kuin työstettävyytensä suhteen. Alumiinin osalla ei samanaikaisesti ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä. Alumiinin ainut jäljelle jäänyt merkittävä etu on sen profiloinnin ja  pintakäsittelyn helppous ja halpuus, ruostumattomuus, sekä muovittomuus.
Uuden tekniikan teräsvarusteissa etuna alumiiniin verrattuna on materiaalin yli  kolminkertainen lujuus, kulutuksen kesto  ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät. - Lisäksi teräksien pintakäsittely ja sen myötä ruosteenesto on kehittynyt suurin harppauksin nyt 2000- luvulla.

Heikki Jokela
050 4129 024

09.12.2022 17:00Rosteri oli houkutteleva materiaali, mutta turpiin tuli lujasti, ja monesta suunnasta.
09.12.2022 15:00Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa.
09.12.2022 13:00"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi".
09.12.2022 11:00Tiesitkö että ?????
09.12.2022 9:00"Halpapankkojen" ja kopiopankkojen määräävimpänä tekijänä hinta.
09.12.2022 7:00Kirves on kirves, puukko on puukko ja pankko on pankko. - Vain alan ammattilaineen ymmärtää erot!!!
09.12.2022 3:00Terminator-tekniikkaa : - Ikuiset pankkomerkinnät laserleikkauksin"
09.12.2022 0:07Pankon paino.
08.12.2022 18:00Tiesitkö. että puutavarayhdistelmässä on kuorma-autoyhdistelmien suurimmat ilmavastukset !!!
08.12.2022 17:00Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.

Siirry arkistoon »