Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.

22.11.2022 0.07

Alumiinivarusteiset rakenteet tulivat autorakennekokeiluihin voimakkaasti 70-luvulla.

sisu saraj�rvi 1


Alumiiniprofiilit ja uudet lujemmat alumiiniseokset toivat alumiinille kilpailuetua 70-luvulla. Tuolloin käyttökokeilut laajenivat kattavasti kuljetusvälineisiin - henkilöautoista juniin ja kuorma-autoihin. Kuorma-autoyhdistelmissä kokeilut kattoivat sekä aslustan, että kaikki varusteet mukaanlukien perävaunurungot ja nosturitkin.

Alumiini tuli ja suurelta osaltaan meni.

Alumiinin käyttö on supistunut 70-luvun kokeiluista nyt 2000-luvulla murto-osaan, mutta jotain on jäljelläkin. Kuorma-autojen alustoissa alumiinin käyttö on minimaalista , se rajoittuu pääosin valurakenteisiin, tankkeihin ja ilmasäiliöihin sekä puskureihin. Hyttien raaka-aine on nykypäivänä poikkeuksetta teräs.

Päällirakenteissa ollaan samoilla linjoilla.Päällyrakenteitten alumiinin käyttö on suuntautunut profiilisiin ja valettuihin rakenteisiin, sivulaidoista etuseiniin ja vielä myöskin puutavarapankkoihin. Kantavissa runkorakenteissa , ja vetolaitteissa ei alumiinia ole enää merkittävässä määrin käytössä.- Puutavaraperävaunuissa alumiinirungot ovat tuotevalikoimassa jäljellä Euroopassa vain Benalulla. Benalu kilpailee tehokkaasti keveydessä, mutta häviää runkokorkeudessa.

Miksi teräsrakenteet ovat nyt vahvempia ja kevyempiä ???



Teräksien kehitys viime vuosikymmeninä on ollut huimaa, niin lujuutensa, kuin työstettävyytensä suhteen. Alumiinin osalla ei samanaikaisesti ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä. Alumiinin ainut jäljelle jäänyt merkittävä etu on sen profiloinnin ja  pintakäsittelyn helppous ja halpuus, ruostumattomuus, sekä muovittomuus.
Uuden tekniikan teräsvarusteissa etuna alumiiniin verrattuna on materiaalin yli  kolminkertainen lujuus, kulutuksen kesto  ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät. - Lisäksi teräksien pintakäsittely ja sen myötä ruosteenesto on kehittynyt suurin harppauksin nyt 2000- luvulla.

Heikki Jokela
050 4129 024

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »