FOSSA-hankkeessa kehitetään fossiilivapaita terästuotteita

18.01.2023 16:00

Hiabin koukkulaite on maailman ensimmäinen fossiilivapaasta teräksestä valmistettu kuormankäsittelylaite. Se on kehitetty Suomessa.

hiab-multilift.jpg

Ensimmäinen Suomessa kehitetty SSAB:n fossiilivapaata terästä hyödyntävä sovellus on Hiabin valmistama MULTILIFT koukkulaite. Cargoteciin kuuluvan Hiabin koukkulaitetta on kehitetty FOSSA-hankkeessa (Fossil Free Steel Applications), joka rakentaa fossiilivapaata teräs- ja konepajateollisuuden arvoketjua terästuotannosta loppuasiakkaalle asti. Hanketta rahoittavat mukana olevat yritykset sekä Business Finland ja sitä fasilitoi DIMECC Oy.

SSAB valmistaa fossiilivapaan teräksen HYBRIT-teknologialla, joka eliminoi lähes kaikki hiilidioksidipäästöt teräksenvalmistusprosessissa. Fossiilivapaa teräs tulee saataville suuressa mittakaavassa vuonna 2026.

”SSAB haluaa tuoda fossiilivapaata terästä kaupallisia määriä markkinoille maailman ensimmäisenä teräsyhtiönä jo vuonna 2026. Avainasemassa valmistusprosessissa on yhdessä kumppanien kanssa kehitetty HYBRIT-teknologia. Prosessissa perinteisesti rautamalmipohjaisessa teräksessä käytetty koksihiili korvataan fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. Lopputulos on ainutlaatuinen: maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräksenvalmistustekniikka, jonka hiilijalanjälki on käytännössä olematon”, sanoo SSAB:n tuotekehityspäällikkö Pasi Suikkanen.

FOSSA-hanke koostuu kolmesta pääaiheesta: fossiilivapaan teräksen arvoketju, kehittyneet teräkset ja sovellukset sekä virtuaalinen terästuotteiden valmistus.

FOSSA-hankkeessa on mukana neljä yritystä (SSAB Europe Oy, Cargotec Finland Oy, Fortaco Ostrobothnia Oy, Indalgo Oy), kolme tutkimusorganisaatiota (Oulun yliopisto, LUT-yliopisto ja Tampereen korkeakoulusäätiö sr) sekä in kind -yrityksiä. Kaksivuotisen FOSSA-projektin kokonaisbudjetti on noin 6 miljoonaa euroa, josta Business Finlandin osuus on 3,26 miljoonaa euroa. Fossiilivapaan koukkulaitteen kehittämistä esiteltiin FOSSA-seminaarissa Tampereella.

06.02.2023 7:00Tiesitkö , että???: -Terminatorien ja TimberMaxxien pintakäsittelyssä on myös täysin ruostumaton ja myös muoviton kuumasinkitysvaihtoehto, - olisiko siinä mitään järkeä ???
06.02.2023 3:00Miksi alumiinipankoissa on erittäin pienet- , ja ilmavastusominaisuuksiltaan ja tuottavuudeltaan huonotasoiset kuormatilat
06.02.2023 0:07Paripyöräketjut puutavara-autoihin suoraan Metsätyön varastosta
05.02.2023 20:10Teollisuusliiton ilmoittamat lakot väistyvät - Teknologiateollisuuden työntekijöille syntyi uusi TES
05.02.2023 18:00Pankon joustavuus.
05.02.2023 17:00Puutavara-yhdistelmän pankkojen ilmanvastuksella on yllättävänkin suuri merkitys tuottavuuteen ja turvallisuuteen.
05.02.2023 15:00Terminator XXL puutavarapankot
05.02.2023 14:00TIESITKÖ , ETTÄ ........
05.02.2023 13:00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
05.02.2023 12:00Alumiini on materiaaliominaisuuksiltaan jämähtänyt 70-luvun tasolle, mutta sen pintakäsittely on valmiiksi 100:sesti muoviton , -kestävä, ja -halpa.

Siirry arkistoon »