FPT Industrialin 13-litrainen vetypolttomoottori valjastettu kaupalliseen käyttöön25.01.2023 0.07
Ivecon moottorivalmistaja FPT Industrial käynnisti Itävallan Flachaussa vetyä polttoaineenaan käyttävän 13 litran ja kuusisylinterisen Cursor XC13h rivimoottorin käyttökokeilun. Syksyn IAA-yötyajoneuvonäyttelyssä ensiesitellyn FPT XC13 moottoriperheen vetyvariantti XC13h tuottaa huipputehoa 460 hv (338 kW) ja tarjoaa vääntömomenttia 2000 Nm. Moottori asennettiin Flachaun MM-kisojen 30-vuotispäivän kunniaksi PRINOTH Groupin PRINOTH LEITWOLF h2MOTION lumikissaan. Vetypolttoainetta varastoidaan viidessä koneen takaosaan asennetussa säiliössä. Polttoaine riittää yli 3 tunnin käyttöajaksi. Tehonsa ja kokonsa vuoksi vety-Prinoth sopii ensisijaisesti suurten hiihtokeskusten rinteiden valmisteluun. Uusi konseptiajoneuvo valmistajan uusin askel kohti hiilidioksidipäästötöntä mallistoa. Monipolttoainemoottori Cursor XC13 on FPT Industrialin ensimmäinen monipolttoaineinen moottori. Dieselistä maakaasuun, mukaan lukien biometaani, vety ja uusiutuvat polttoaineet. Polttoaineen sopivuus toteutetaan perusmoottorn optimoinnilla. Dieselversion teho on 600 hv (447 kW) ja vääntömomentti jopa 2 850 Nm, mikä tuottaa 5 % enemmän tehoa ja 14 % suuremman vääntömomentin nykyiseen Cursor 13 -moottoriin verrattuna. Maakaasuversio tuottaa jopa 520 hv (382 kW) ja 1844 lb. ft (2500 Nm), mikä on 13 % enemmän hevosvoimaa ja 25 % enemmän vääntöä kuin nykyinen Cursor 13 NG eli maakaasumoottori. CO2-päästöjen vähennys on 9 % dieselyksikössä ja 10 % metaanimallissa. Tulevaisuutta ja tulevia päästöhaasteita varten suunniteltu XC13 on valmis Euro 7 -standardiin yksinkertaisilla päivityksillä, FTP:ltä kerrotaan. |