Vuosi 2023 tulee olemaan 100%:sesti muovittomien puunkorjuuketjujen kehitysvuosi.
29.01.2023 11:00
 
Muovi on myrkkyä sellunkeitossa ja siten koko raakapuun korjuu sekä kuljetusketjussa. Tämän urakan kehitysprosessiin varauduttiin jo 2000-luvun almuvuosina ja Suomi ja Suomen terästeollisuus ja terästen pintakäsittely omaa kaikki muutosten vaatimat valmiudet. - Alumiinis osalla kaikki alumiinieloksoidut tuotteet ovat muovittomuusvaateen mukaisia, kunhan teipit jätetään tuotannosta kokonaan pois.

Teippien poisjättä kuormatiloista on kaikkien materiaalien osalla tehtävissä nopeasti, ja ilman euronkaan lisäkuluja - päin vastoin tuotteet halpenevat teippauskulujen verran. Kulut eniten selluvaarallisia muovituhoja aiheuttavissa pankoissa säästävät valmistuskuluja vähintään 10% , mikä merkitsee yli 200 euron säästöjä jokaista uutta pankkoa kohti. Lisäksi pankkojen uudelleenmaalaukset uusintateippauksineen tehdään useast, ja maalauksiin ja teippauksiin hukataan pahimmillaan pankon käyttöiän aikana koko pankosarjan hankintahinta = jopa 10.000- 20.000 euroa.

Muovittomuuden kehitystyö ei ole yksin puutavara-autojen kuormatiloissa. Muovia irtoaa kohti selluprosessia jo nkaatokonekourista, ajokoneista, sekä tietenkin kuorma-autoista kuormien lastauskoneista ja purusta. Ketu on pitkä, ja muovittimaksi muutos säästää vuosittain kymmeniä miljoonia euroja. - Tähän muutokseen on varauduttu toistaiseksi, vain nSuomessa, missä korkealaatuisten tuotteitten valmistus tukee merkittävästi koko kansantalouttamme. XXhj.29.1.2023
|