Metsäteollisuuden muovittomuusvaade yhdessä luontodirektiivien kanssa asettavat rajat lopulta nollaan nykymuotoisen muovin käytössä .
29.01.2023 18:00

Metsäteollisuuteen tuli muovittomuusvaatimukset sen aiheuttamien sellutuhojen vuoksi. Muovia kulkeutuu selluteollisuuteen raakapuun käsittelylaitteitten kautta. Näistä yksi pahimmista on raakapuun käsittelylinja, ja niistä pahin on metsäteollisuuteen raakapuuta ajava puutavara-auto lastauksissa ja puruissa irtoavine teippeineen, ja muovimaaleineen.


Hakeautot korjattiin esimerkillisesti jo vuosituhannen taitteessa. Samanaikaisesti kehitimme puutavarayhdistelmän kuormatiloja, ja vaurioaiheuttajiksi laskettiin myös lastauksessa ja purussa kosketusalttiit autojen etuseinät, sekä apurungot, sekä tietenkin myös perävaunut.

Muovittomuuteen on vastannyt tehokkaimmin alumiini ja kuumasinkityt teräkset, sekä hakekoreissa myöskin rosteri.


Puutavarayhdistelmän apurunkopaketin muovittomuuteen on nyt täysi valmius ja myöskin perävaunujen valmistus täysin muovittomiksi on tehtävissä jo nykytietämyksen avulla. Tästä on toimiva esimerkki suomessa jalmistetut kuumasinkityt dollit ja saksan suurimpien valmistajien perävaunutuotanto, jossa kuumasinkityt teräkset ottavat nopeasti niile kuuluvaa osuuttaan. XXhj.29.1.2023
|