Vaihtoehtoiset käyttövoimat raskaassa liikenteessä ja puutavara-autoissa tulevaisuudessa Suomessa
16.12.2023 9.00
Ensikosketus aerodynamiikan kehityksen tarpeesta tuli Ivalon automiehiltä jo 1979, kun yhdistelmät "alupankoilla "huilasivar" heikommin, kuin pyöreämpitolppaiset Exenterit ja Extet. _Tuolloin kasvatin alutolppien nurkkapyöristykset alumiinipankkatuotannon nykytasolle.
Seuraava kehitustyöni oli Tehdaspuun Hannu Huotarin vaatimuksesta tehdä uuden tekniikan karhuketjuttomat laukaistavat pankot- ja ne teinkin, ja kolmenakin mallina . Kolinattomat ja tolpiltaan liki 30% totuttua kevyemmät , sekä myös patentoidut versiot, ja laukaistavienkin pankkomallien markkinat tulivat näillä uutuuksilla nopeasti haltuun.- Mutta samalla aika alkoi ajaa laukaistavien tolppien ohi, ja keskityimme kiinteisten pankkojen, ja kokonaisvaltaisen varustepakettien lisätuottavuuden hakuun aeridynaamisista parakkuksista.
Vuonna 1986 kehitimme yhdessä A Weckmanin kanssa kaikkien aikojen maailman ensimmäisen aerodynaamisesti parannetun aeroyhdistelmä, jonka aeroseinä , ja ilmava perävaunun peräpään rakenne antoivat aihetta jatkokehittelyyn ja sen teimmekin Mansikkasaaren telakallamme Vaasaassa viisi vuotta myöhemmin vuonna 1991.
-----------------------------------------------------------------
Seuraavaksi:
1. Alumiiniaika = 70-luku. 2. Aerodynamiikka ymmärryksen synty oli 80-luku = 80-luku 2.b. Aerodynamiikan kehitystyö = 90-luku 10:00 3. Metallin ja pinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx = 2000-luku klo 11:00 4. Terminator-pankon synty=2010-luku klo 12:00 5. Terminator-mallisto kasvoi = 2015 klo 13:00 6. TimberRoad yhdistelmämallien synty = 2020 klo 15:00 7. TimberRoad täydentyy = 2022 klo 17:00
Heikki Jokela 050 4129 024 Asiantuntija: -Puutavarayhdistelmät-
|