Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
22.01.2025 3.00

Alumiiniprofiilit ja uudet lujemmat alumiiniseokset toivat alumiinille kilpailuetua 70-luvulla. Tuolloin käyttökokeilut laajenivat kattavasti kuljetusvälineisiin - henkilöautoista juniin ja kuorma-autoihin. Kuorma-autoyhdistelmissä kokeilut kattoivat sekä aslustan, että kaikki varusteet mukaanlukien perävaunurungot ja nosturitkin.
Alumiini tuli ja suurelta osaltaan meni.
Alumiinin käyttö on supistunut 70-luvun kokeiluista nyt 2000-luvulla murto-osaan, mutta jotain on jäljelläkin. Kuorma-autojen alustoissa alumiinin käyttö on minimaalista , se rajoittuu pääosin valurakenteisiin, tankkeihin ja ilmasäiliöihin sekä puskureihin. Hyttien raaka-aine on nykypäivänä poikkeuksetta teräs.
Päällirakenteissa ollaan samoilla linjoilla.Päällyrakenteitten alumiinin käyttö on suuntautunut profiilisiin ja valettuihin rakenteisiin, sivulaidoista etuseiniin ja vielä myöskin puutavarapankkoihin. Kantavissa runkorakenteissa , ja vetolaitteissa ei alumiinia ole enää merkittävässä määrin käytössä.- Puutavaraperävaunuissa alumiinirungot ovat tuotevalikoimassa jäljellä Euroopassa vain Benalulla. Benalu kilpailee tehokkaasti keveydessä, mutta häviää runkokorkeudessa.
Miksi teräsrakenteet ovat nyt vahvempia ja kevyempiä ???

Teräksien kehitys viime vuosikymmeninä on ollut huimaa, niin lujuutensa, kuin työstettävyytensä suhteen. Alumiinin osalla ei samanaikaisesti ole tapahtunut mitään merkittävää kehitystä. Alumiinin ainut jäljelle jäänyt merkittävä etu on sen profiloinnin ja pintakäsittelyn helppous ja halpuus, sekä ruostumattomuus. Uuden tekniikan teräsvarusteissa etuna alumiiniin verrattuna on materiaalin yli kolminkertainen lujuus, kulutuksen kesto ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät. - Lisäksi teräksien pintakäsittely ja sen myötä ruosteenesto on kehittynyt suurin harppauksin.
Heikki Jokela 050 4129 024
|