Täydennyksiä ajoneuvolakiin

29.03.2023 9.00

Liikennetta_6.jpg

Tasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 muutokset ajoneuvolakiin ja eräisiin siihen liittyviin lakeihin. 

Jatkossa päästömanipulaatiot kielletään selkeämmin ja sanktioidaan tuntuvammin ja ajoneuvojen käyttövoimien muuttaminen, eli konversiot sallitaan aiempaa laajemmin. Lisäksi lakimuutoksilla edistetään tieliikenteen automaatiokokeiluja ja selkiytetään pienten kuljetusrobottien sääntelyä.

Samalla kansalliseen lainsäädäntöön tehdään muutokset, joita henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöihin liittyvien tietojen seurannasta ja ilmoittamisesta annettu EU:n täytäntöönpanoasetus edellyttää.

Lakimuutokset perustuvat aiemman ajoneuvolain uudistuksen yhteydessä esiin nousseisiin tarpeisiin, teknologian ja kansainvälisen sääntelyn kehitykseen sekä fossiilittoman liikenteen tiekartan kirjauksiin käyttövoimakonversioiden osalta.

Päästömanipulaatioiden kieltäminen ja konversioiden salliminen tähtäävät liikenteen päästöjen vähentämiseen

Lain muutoksella sallitaan konversioiden eli käyttövoimamuutosten joustavampi toteuttaminen kaikkiin ajoneuvoluokkiin sekä kaiken ikäisiin ajoneuvoihin. Laitteiden ja muutoskatsastusten yksityiskohdista tullaan vielä antamaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkentavat määräykset.

Ajoneuvolain täydennyksen tavoitteena on myös selkeyttää päästömanipulaatioita koskevaa sääntelyä. Sääntelyllä kielletään päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Myös ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla on kiellettyä.

Sääntelyllä tiukennetaan myös päästömanipulaatioiden sanktiointia eli liikennevirhemaksun ja seuraamusmaksun määräämistä. Seuraamusmaksun määrää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Tarkoituksena on kitkeä päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä, ja näin vähentää etenkin liikenteen päästöjä.

Automaatiotestausta edistetään ja pieniä kuljetusrobotteja koskevaa sääntelyä selkiytetään

Sääntelyllä mahdollistetaan automaattisilla ajojärjestelmillä varustettujen ajoneuvojen kokeilu- ja testaamistoiminta yleisillä teillä myös ilman ihmiskuljettajaa sekä vastikkeellisuus automaatiokokeiluissa.

Jatkossa pienet kuljetusrobotit luokitellaan ajoneuvoiksi, mutta ne saavat edelleen liikkua jalkakäytävillä jalankulkuun verrattavissa olevalla nopeudella.

Mitä seuraavaksi?

Lakimuutokset tulevat voimaan 1.4.2023. 

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto tekee kokonaisarvioinnin niistä lainsäädännöllisistä, teknisistä ja esimerkiksi tiedottamista, valvontaa tai ajo-opetusta koskevista keinoista, joilla voidaan parantaa tiealueella työskentelyn ja liikenneonnettomuustilanteiden hoitamisen turvallisuutta.

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.
23.04.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx- tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 7.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
23.04.2024 3.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
23.04.2024 0.07MUUTOS

Siirry arkistoon »