Renault Espace uudistuneena takaisin markkinoille

30.03.2023 0.07

Renault Espace toi automaailmaan aivan uuden luokan, kun se esiteltiin vuonna 1983. Nyt Espace etenee kuudenteen sukupolveen, jossa tilat ovat edelleen pääasia. Nykyaikaan sopivasti tyylissä on siirrytty kohti katumaastureita.

4,72 metrin pituinen uusi Espace on 14 senttiä lyhyempi kuin ennen ja samalla 32 mm matalampi. Pienemmästä korista huolimatta sisäpituus edestä kolmannen rivin penkin selkänojaan on kasvanut 2,48 metriin ja tavaratila on suurempi kuin ennen. Merkittävää on myös omamassan pieneneminen yli 200 kilolla. 

Joko 19- tai 20-tuumaisilla pyörillä varustetussa autossa on enimmillään 18 senttimetrin maavara

Valittavana on kolme varustetasoa, Techno, Iconic ja Esprit Alpine, joilla jokaisella on oma tyylinsä. Technossa ikkunalistat ovat kiillotettua kromia ja siinä on 19-tuumaiset pyörät. Iconicissa korin yksityiskohdat, kuten ikkunalistat ja kattokiskot ovat mustia ja pyörät ovat 20-tuumaiset. Esprit Alpine on mallinimensä mukaisesti kolmikon urheilullisin, jota korostaa muun muassa ruutulippumainen etusäleikkö. 

Runsaasti muunneltavaa tilaa matkustajille ja tavaroille

Väljät tilat ovat yksi Espacen tärkeimmistä ominaisuuksista.  Renault tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valita, haluaako Espacen 5- tai 7-paikkaisena, hinta on molemmilla sama. Matkustamo on 7-paikkaisessa versiossa melkein kaksi ja puoli metriä pitkä.

Avarista tiloista pääsevät nauttimaan etenkin toisella rivillä matkustavat. Kun käytetään penkin 22 sentin siirtovara ja säädetään se aivan taakse, polvitilaa on yli 32 cm. Selkänojan kallistuu 31 asteen kulmaan, minkä jälkeen matkustaminen on todella ylellistä. Mikäli keskellä ei istu ketään, voi taittaa esiin keskikyynärnojan, jossa on mukitelineet. 

Kolmannellakin istuinrivillä on melkein 13 cm polvitilaa. Sinne on helppo kulkea, sillä Easy Access -toiminnolla toinen istuinrivi siirtyy 26 cm eteenpäin ja taittuu eteen. Kaikilla istuinpaikoilla on turvavyön esikiristimet, kosketuksesta syttyvä lukuvalo ja USB-C -portti eri laitteiden latausta varten. Lataukseen on myös kaksi 12 voltin pistoketta, toinen matkustamossa ja toinen tavaratilassa. 

Erityistä valoisuutta matkustamoon tuo lisävarusteena saatava panoraama-lasikatto, joka on yksi markkinoiden suurimmista. Se on peräti 1,33 metriä pitkä ja 0,84 metriä leveä, eikä siinä ole mitään poikkitankoja. Yli neliömetrin laajuinen lasikatto on erittäin tekninen, sillä se suodattaa ultraviolettisäteet ja suurimman osan infrapunasäteistä. Niinpä matkustamo ei kuumene, eikä tarvita erillistä pimennysverhoa. 

Espacen perinteitä kunnioittaen istuimet ovat mukavat. Edessä keskikonsolissa on aina pituussuunnassa liukuva käsituki, jonka voi siirtää mieleiseen paikkaan. Iconicissa on uutena ideana toisen rivin istuinten pääntukiin sopivat pehmeät, ergonomiset tyynyt, jotka on verhoiltu samalla materiaalilla kuin istuimet. 

Tavaratilaa on Espacessa on viiden matkustajan versiossa takapenkin ollessa normaaliasennossa 581 litraa. Kun takapenkin siirtää etuasentoon tilaa on 777 litraa. Mikäli ollaan matkassa kahden, tavaraa voi lastata mukaan 1 818 litraa. Seitsemän matkustajan versiossa tavaratila on 104 litraa pienempi ja kaikkien paikkojen ollessa käytössä sitä on 159 litraa. Pikkutavaroille on ohjaamossa reilusti säilytyspaikkoja. 

Varusteilla ja liitettävyydellä viihtyisyyttä

Espace on Renaultin huippumalli, minkä takia siitä ei valmisteta perusmallia, vaan lähtökohtana on erittäin kattavasti varusteltu Techno. Siinä on kuljettajan edessä 12,3-tuumainen muunneltava digitaalimittaristo ja kojelaudan keskellä 12-tuumainen pystysuunnassa oleva kosketusnäyttö. Saatavana on vielä monipuolisesti tietoa jakava 9,3-tuumainen heijastusnäyttö tuulilasiin. 

Renaultin openR link -multimedian näyttöä saa muokattua mieleisekseen ja siihen kuuluu Googlen Android Automotive -järjestelmä. Multimedian käyttö on helppoa kuten älypuhelimisssa ja se voi yhdistää käyttäjän digitaaliseen maailmaan. Käytössä ovat kaikki Android Automotiven palvelut, kuten Google Maps, Google Assistan ja Google Playn sovellukset, aivan kuin älypuhelimessa. 

Muita Technon mainioita vakiovarusteita ovat esimerkiksi sähköinen takaluukku, jonka saa avattua kojelaudasta, takaluukun painikkeesta, avaimesta tai heilauttamalla jalkaa puskurin alla sekä langaton älypuhelimen lataus. 

Iconic nostaa matkustamon tunnelmaa entisestään kojelaudan aidolla saarnipuu koristelulla ja vaaleanharmaalla nahkaverhoilulla. Etuistuimissa on sähkösäädöt ja lämmitys löytyy istuinten lisäksi ohjauspyörästä. Ajajan istuimessa on vielä ristiselän hieronta. 

Esprit Alpinen sisustuksessa on urheilullinen tunnelma, jota tuodaan Alcantaralla verhoillulla kojelaudalla, jossa on Alpinen tunnusvärinä siniset tikkaukset. Istuimissa Alcantara yhdistyy synteettiseen nahkaan ja Latis Bright -kankaaseen. Ohjauspyörässä on nappanahkaa ja Alcantaraa sekä Ranskan lipun mukainen kolmiväritikkaus. 

Kuljettajan tehtävää helpottamaan on saatavissa 32 avustavaa järjestelmää. Iconicissa ja esprit Alpinessa on vakiona Active Driver Assist. Sen avulla Espace on autonomisen autoilun tasolla kaksi, sillä paketissa ovat pysähdyksiin saakka toimiva mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistakeskitin, minkä lisäksi järjestelmä mukauttaa ajoa karttatietoja ja sijaintia huomioiden.  

Huipputaloudellinen voimalinja

Espacen kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat uuden voimalinjan ansiosta pienimpiä luokassaan. Ahdetun 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä on sama 146 kilowatin (200 hv) tehoinen paketti kuin Australin tehokkain vaihtoehto. Espacen E-Tech full hybrid -voimalinjassa bensiinimoottori kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä. Pääsähkömoottorin vääntömomentti on yhtä suuri ja se kehittää 50 kilowattia. Lisäksi paketissa on 18 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja antaa voimaa vaihteen vaihtuessa. 

Vauhtia vähennettäessä ja jarrutettaessa energia kerätään talteen energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakkuun. Kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä, mikä tarkoittaa parhaimmillaan 40 prosenttia pienempää kulutusta. Edelliseen Espaceen verrattuna nyt esiteltävän kulutus on 35 prosenttia pienempi. Yhdistetty kulutus on kaikissa versioissa alle viisi litraa sadalla ja suurin hiilidioksidipäästö on 111 g/km. Techno-versiossa luvut ovat 4,7 litraa sadalla ja 104 g/km. 

Renaultin E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet, minkä lisäksi se osaa nyt ennakoida karttatietojen ja topografian avulla moottorien toimintaa seitsemän kilometrin päähän. Monitilavaihteisto valitsee parhaan välityksen 15 vaihtoehdosta ajajan sitä huomaamatta ja vaihtelee myös toimintatilaa viiden vaihtoehdon välillä. Liikkeelle lähdetään aina äänettömästi ja sivistyneesti sähkön voimalla.

E-Tech hybridin toimintatilat:

  • täysin sähköllä (vain sähkömoottori liikuttaa autoa)
  • dynaaminen hybrid (sekä polttomoottori että sähkömoottori liikuttavat autoa)
  • e-drive sarjahybridi (sähkömoottori liikuttaa autoa, polttomoottori lataa akkua)
  • polttomoottori (vain polttomoottori liikuttaa autoa ja/tai lataa akkua)
  • regenerointi (hidastuksien ja jarrutuksien aikana renkaat pyörittävät sähkömoottoria, jolla ladataan akkua)

Koska uusi Espace on suurin ja pisin Renault-henkilöauto, siinä on erityistä hyötyä Iconicissa ja esprit Alpinessa vakiovarusteena olevasta 4CONTROL advanced -nelipyöräohjauksesta. Järjestelmä on Renaultin nelipyöräohjauksen uusi versio ja nyt takapyörät kääntyvät enimmillään viisi astetta (aiemmin 3,5 astetta), millä Espacen 11,6 metrin kääntöympyrä kutistuu 10,4 metriin eli samankokoiseksi kuin Cliossa. 

Ensimmäiset kuudennen sukupolven Renault Espacet saapuvat Suomeen syksyllä, mihin mennessä kerrotaan meille tuotavat versiot ja niiden hinnat. 

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla

Siirry arkistoon »