LIQUI MOLY kehittää sähköautojen akuille nestemäisen lämmönhallintatuotteen

22.05.2023 0:07

Erityiset moottorit edellyttävät erityisiä ratkaisuja. Näin on täysin sähköisten autojen tapauksessa. LIQUI MOLY on laajentanut valikoimaansa jo aikaa sitten täysin sähköisille autoille tarkoitetuilla tuotteilla. Sarjaan on kehitetty nyt uusi akun jäähdytysneste EV 200, jonka saksalainen kemiallisten autotuotteiden asiantuntija LIQUI MOLY tuo markkinoille.

akkuvesi.jpg

LIQUI MOLY tunnetaan ennen kaikkea moottoriöljyistään ja lisäaineistaan. Ne parantavat merkittävästi autojen käyttöturvallisuutta. Juuri se on myös sähkökäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettujen tuotteiden tärkein tehtävä. Uudella akun jäähdytysnesteellä EV 200 (EV eli Electric Vehicle) on tärkeä tehtävä: se toimii lämmönhallintatuotteena. Sitä tarvitaan, koska sähkö- ja hybridiautojen tekniikka toimii optimaalisesti vain tietyillä lämpötila-alueilla. Litiumioniakuillle 15–40 °C:n alue on ihanteellinen. "Lämpötilan hallinta on erittäin tärkeää, sillä se vaikuttaa toimintamatkaan", LIQUI MOLYn tutkimus- ja kehitysjohtaja David Kaiser sanoo. Auton toimintamatka riippuu energiankulutuksesta. Lämpötila vaikuttaa akun ja moottorin käyttöikään.

Siksi akun lämpötilan olisi oltava vakio. Akkua jäähdytetään tai lämmitetään ulkoilman mukaan. Lämmönhallintajärjestelmässä erotellaan akun suora ja epäsuora jäähdytys. Epäsuora järjestelmä on monimutkaisempi mutta välttämätön, sillä ajoneuvon akut ovat yhä tehokkaampia ja voivat siten muuttua erittäin kuumiksi. 

Akkusegmentin epäsuorassa jäähdytyksessä, jota käytetään esimerkiksi Hyundain ja Kian malleissa, tarvitaan erityistä jäähdytysnestettä, jollaisen LIQUI MOLY nyt tarjoaa saataville. Nesteellä varmistetaan, että akku ei kuumene kesällä koskaan yli 60 °C:een ja että lämpötila on talvellakin jatkuvasti ihanteellisella alueella 15–40 °C.

Uusi tuote osoittaa jälleen LIQUI MOLYn innovointikyvyn sähköautojen alalla. "Kehittämiseen kannatti käyttää aikaa", David Kaiser sanoo. Tuotteella tuetaan vähäistä johtavuutta nesteen koko käyttöiän ajan, pitkäaikaista vakautta sekä erinomaista korroosiosuojausta. "Hybridien lisäaine oli vuosia sitten ensimmäinen tuotteemme kohti sähköistä liikkuvuutta. Valikoimamme on muuttunut aina teknologian muutoksen mukana. Myös sähköiset ajoneuvot sisältyvät sloganiimme: "Kaikki liikkuva liikkuu paremmin LIQUI MOLYn avulla".

10.06.2023Hyödynnä nyt PALJOUSALENNUS: - TÄSSÄ ON AJANTASAINEN,noin 200 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.- Tilaa omasi, ennen vähintään 200-300.euron/kpl? = 10%-15% hinnankorotuksia!!!
07.06.2023Kiinteätolppaiset Evolutionit ovat nyt tilattavissa - varaa omasi!!!
02.06.2023KATSO TÄSTÄ 2.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
10.06.2023 15:00KATSO TÄSTÄ 9.6 - 10.6. LÄHETYS! Ammattilehden laaja raportti Stadin Mörinöiltä - mielenkiintoista kone ja kuljetusalan asiaa
10.06.2023 13:00Niin, - mitä kaikkea raakapuuyhdistelmässä siirrellään???
10.06.2023 13:00Mitä siirrellään , ja miks 1.????
10.06.2023 11:00Suomalaiset puutavara-autoilijat ovat "siirtyleitten" mestareita !!!
10.06.2023 9:00Mistä johtuu puutavarayhdistelmän monimuotoisuus ????
10.06.2023 7:00Terminator-, ja TimberMaxx tekniikka ohitti junavaunupankkojen ominaisuudet, mutta missä???
10.06.2023 3:00TimberMaxxit ja Terminatorit tulivat junavaunupankkojen tasolle vasta yli 10 vuotta myöhemmin.

Siirry arkistoon »