Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)

23.04.2024 11.00

Puutavarapankkojen kuormapinta-aloissa on järkyttävän suuria eroja. Pinta-alaerot johtuvat raaka-ainevalinnoista ja muotoiluista sekä lisäksi myös siitä, mihin mittajärjestelmään pankkomalli on käyttäjäystävälliseksi suunniteltu.


Alumiini on litrapainoltaan kevyt, mutta lujuudeltaan heikko.

Kuvio pankkomuodoista kuormattuna ja tyhjinä (tummempi):

puu_tolpat_alu_-__teras_piittos_erotus2.jpg

Terminator XXL (vasemmalla) pankkomallisto on optimoitu Suomen tonnipohjaiselle kuormien tilitysjärjestelmälle. Ruotsalaiset pankkomallit ovat sensijaan tehty kuorman ylä-ja alamitan sekä kuorman korkeusmitan mukaiseen tilitykseen. Tolppien tiimalasimuoto antaa hyvää Ruotsissa, mutta se on pahaa Suomessa.

Käsitys alumiinin keveydestä perustuu yksinkertaiseen litrapainoajatteluun, joka valmiina tuotteena ei olekkaan enää totta. Se on totisinta totta, että litra terästä on kolmekertaa alumiinilitraa painavampaa, mutta totta on sekin, että uuden polven Ruukin "ultralujat" ajoneuvoteräkset ovat parissa vuosikymmenessä kehittyneet lujuudeltaan reippaasti yli kolmekertaa alumiinia lujemmiksi. (Miksi autojen ja perävaunujen rungot eivät ole alumiinia ?)

Alumiinia rasittaa vielä lisäksi terästä kolme kertaa pienempi kimmomoduli. Nämä matemaattiset totuudet vaikuttavat siihen, että alumiinin kanssa täysin samanpainoinen Terminator XXL pankko on lujuudeltaan ja taivutuksenkestoltaan yli 20 % vahvempi  sekä kuormatilaltaan 10% suurempi.

Alumiinin rajoitteita ja mittakoppikäytäntöä on viisaasti yhdistelty Ruotsissa.

Eri varustevaihtoehtojen korkeus / kuormatilaero on kuvan mukainen.

Ruotsalaisren yhdistelmien kuormakoko on nyt
4.000 kg-14.000 kg Suomen yhdistelmäkokoa
pienempi. Kuormatilatkin voi olla 10m3-30 m2
pienempiä.

Kuvasta näkyy korkeusero ja pankkojen suuri pinta-alaero.

Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja korkeammat ajoväylät ovat sallineet korkeammat autojen rakennekorkeudet.Lisäksi kuljettajan omalla vastuulla Ruotsissa on mahdollista käyttää jopa yli 4.5 metrin kuormakorkeuksia. Hyvänä lisänä Ruotsissa on  kuormaleveyden 2.6m salliminen Ey direktiivissä 24m yhdistelmäpituuteen saakka - kaikki puutavara-autot Ruotsissa ovat 2.6m kuormaleveyksisiä.

Parasta kuitenkin on tiimalasimallisen alumiinipankon ylimääräinen tuotto itse ruotsalaiselle automiehelle.Tuotto syntyy yksinkertaisesti siitä, kun tili tulee kuormamitan mukaan. Kuormasta mitataan alamitta, ylämitta ja korkeus. Näistä lasketaan kuorman pinta-ala. jonka mukaan tilitys tapahtuu. Kuorman keskiosan kapeampi osuus ,-  ja siitä johtuva kuorman pienennys jää vähentämättä.

Tiimalasimuoto on hyöty Ruotsissa, mutta haitta Suomessa.

Tiimalasin muotoinen ylhäältä-ja alhaalta mitattu kuorma korkeusmittoineen tilitetään yli 7% liian suurena Ruotsissa. Suomessa puolestaan  tappiota ja sakkoja tulee alumiinipankkojen ahtaudesta ja ylikorkeuksista. - Se, mikä tuo rahaa Ruotsissa muuttuu tappioiksi Suomessa.

Kuormatilaerot järkyttävän suuria.

XXL varustepaketin ja alumiinivarusteitten kuormatilakoko on suurimmillaan autoissa  autoissa, joissa on 195-200 milliä korkea alumiiniapurunko teräksisen ja matalimmillaan 100 mm apurungon asemasta.
puu_alu_-teras_rankalastissa_piirros__mm.jpg

Kun Terminator XXL 07 3100 pankoille ja 100 mm apurungolle lastattu kuorma siirretään alumiinirunkoiselle ja alumiinipankkoiselle vastaavan rakennekorkeuden autolle on kuormakorkeuden ylitys kuvan mukainen.

Kuormatilaerot Terminator XXL malliston ja vastaavat lujuusluokat omaavien alumiinipankkojen välillä ovat järkyttävän suuria. Käytännön kuormatilaerot ovat yksin pankkorakenteitten osalta kuormattuina yli 0.6 m2 (n.10%).
Tässä vertaillaan tolppakorkeudeltaan samankorkeuksisia pankkoja, mutta vieläkin suuremmaksi erot kasvavat, jos verrataan alumiiniapurunkoista ja pankkoista autovarustelua ja vastaavaa teräksistä XXL pakettia (n. 15%).

Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.

korkeus XXL      Alu        erotus
2850  6.55m2  5.96m2   0.59m2
2900  6.67m2  6.07m2   0.60m2
2950  6.79m2  6.19m2   0.60m2
3000  6.91m2  6.30m2   0.61m2
3050  7.03m2  6.41m2   0.62m2
3100  7.15m2  6.53m2   0.62m2
3150  7.27m2  6.64m2   0.63m2
3200  7.39m2  6.75m2   0.64m2
3250  7.51m2  6.86m2   0.65m2
3300  7.63m2  6.97m2   0.66m2

Perinteisten "SisuForest" tyyppisten teräspankkojen kuormapinta-alat ovat XXL pankkomallin ja alumiinipankkojen puolivälissä. Kuormatilan ero XXL malliin on luokkaa 0.31 m2.

 -  XXL pankkomalliston lisäkasvu mallivuodella
     2014 om +0.9 m2/ kuorma.


Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja n. 0.15 m2:llä.

0000000000000000000000000000000000000

Ps.- Kymmenittäin kokonaispainokorotuksiin
liittyviä mielenkiintoisia artikkeleita löytyy
etusivun hakukoneesta merkillä "puu76".

0000000000000000000000000000000000000

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen

Siirry arkistoon »