Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)22.09.2023 3:00
Puutavarapankkojen kuormapinta-aloissa on järkyttävän suuria eroja. Pinta-alaerot johtuvat raaka-ainevalinnoista ja muotoiluista sekä lisäksi myös siitä, mihin mittajärjestelmään pankkomalli on käyttäjäystävälliseksi suunniteltu.
Terminator XXL (vasemmalla) pankkomallisto on optimoitu Suomen tonnipohjaiselle kuormien tilitysjärjestelmälle. Ruotsalaiset pankkomallit ovat sensijaan tehty kuorman ylä-ja alamitan sekä kuorman korkeusmitan mukaiseen tilitykseen. Tolppien tiimalasimuoto antaa hyvää Ruotsissa, mutta se on pahaa Suomessa. Käsitys alumiinin keveydestä perustuu yksinkertaiseen litrapainoajatteluun, joka valmiina tuotteena ei olekkaan enää totta. Se on totisinta totta, että litra terästä on kolmekertaa alumiinilitraa painavampaa, mutta totta on sekin, että uuden polven Ruukin "ultralujat" ajoneuvoteräkset ovat parissa vuosikymmenessä kehittyneet lujuudeltaan reippaasti yli kolmekertaa alumiinia lujemmiksi. (Miksi autojen ja perävaunujen rungot eivät ole alumiinia ?) Ruotsalaisren yhdistelmien kuormakoko on nyt Ruotsin vapaa kuormakorkeus ja korkeammat ajoväylät ovat sallineet korkeammat autojen rakennekorkeudet.Lisäksi kuljettajan omalla vastuulla Ruotsissa on mahdollista käyttää jopa yli 4.5 metrin kuormakorkeuksia. Hyvänä lisänä Ruotsissa on kuormaleveyden 2.6m salliminen Ey direktiivissä 24m yhdistelmäpituuteen saakka - kaikki puutavara-autot Ruotsissa ovat 2.6m kuormaleveyksisiä. Tiimalasin muotoinen ylhäältä-ja alhaalta mitattu kuorma korkeusmittoineen tilitetään yli 7% liian suurena Ruotsissa. Suomessa puolestaan tappiota ja sakkoja tulee alumiinipankkojen ahtaudesta ja ylikorkeuksista. - Se, mikä tuo rahaa Ruotsissa muuttuu tappioiksi Suomessa. Kun Terminator XXL 07 3100 pankoille ja 100 mm apurungolle lastattu kuorma siirretään alumiinirunkoiselle ja alumiinipankkoiselle vastaavan rakennekorkeuden autolle on kuormakorkeuden ylitys kuvan mukainen. Kuormatilaerot Terminator XXL malliston ja vastaavat lujuusluokat omaavien alumiinipankkojen välillä ovat järkyttävän suuria. Käytännön kuormatilaerot ovat yksin pankkorakenteitten osalta kuormattuina yli 0.6 m2 (n.10%). Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m. - XXL pankkomalliston lisäkasvu mallivuodella Ps. |