Ajoneuvon polttoaineenkulutus - artikkelimme vuodelta 2014.

06.06.2023 0.07

Ajoneuvon polttoaineenkulutus tarkoittaa ajoneuvon liikkumiseen vaatimaa polttoaineen määrää. Euroopassa polttoaineenkulutus ilmoitetaan tavallisesti litroina sadalla kilometrillä (l/100 km). Polttoaineenkulutuksen ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen välillä on suora yhteys.

tankkaus_nousiainen.jpg                

Puutavara-autojen polttoaineenkulutus on kaksinkertainen rahtiautojen kulutukseen vettattuna.Suuri kulutusero johtuu lastauksista ja maastossa ajosta sekä puutavarayhdistelmän erittäin epäedullisesta ilmanvastuskertoimesta.

Kulutukseen vaikuttavat tekijät

  • Moottorin hyötysuhde, joka riippuu moottorin tyypistä ja tehosta, polttoaineen energiasisällöstä, kulkuneuvon omamassasta ja lastin painosta sekä moottorin kierrosnopeudesta.
  • Ilmanvastus, joka kasvaa nopeuden neliön mukaisesti. Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho kasvaa nopeuden kuution mukaisesti.
  • Jousitus, joka johtuu iskunvaimentimien jousien aiheuttamaa heiluriliikkeettä estävästä kitkasta.
  • Vierintävastus, joka aiheutuu renkaiden ja tien välisestä kitkasta.
  • Ajotapa. Esimerkiksi turha jarruttelu ja kiihdyttely lisää polttoaineenkulutusta.
  • Vaihteiston häviöt. Manuaalivaihteiston hyötysuhde on korkeampi kuin automaattivaihteiston.
  • Ilmastointi. Ilmastointilaitteen kompressori vaatii 0,5–8 kW:n tehon.
  • Sähkölaitteet. Ajovalot, autoradio, kaiuttimet jne.

Polttoaineen energiasisältö

Polttoaineen litramääräiseen kulutukseen vaikuttaa suuresti polttoaineen energiasisältö eli lämpöarvo. Alla olevassa taulukossa on erilaisten nestemäisten polttoaineiden lämpöarvoja:

Polttoaine     MJ/L     MJ/kg
Bensiini 34,83 ~47
Etanoli 23,5 31,1
Metanoli 17,9 19,9
Diesel 38,60 ~48
Biodiesel 35,10 39,89

Esimerkiksi litra dieseliä sisältää noin 11 prosenttia enemmän energiaa kuin bensiini, minkä vuoksi dieseliä kuluisi samalla moottorin hyötysuhteella samalla matkalla litramääräisesti noin 10 prosenttia vähemmän kuin bensiiniä. Etanolia taas vastaavasti kuluisi noin 48 prosenttia enemmän kuin bensiiniä.

Kulutustestit

EU:ssa kaikkien henkilöautojen polttoaineenkulutus testataan standardoidussa testissä, johon kuuluvat EU-kaupunki, EU-maantie ja EU-yhdistetty, joka on kaupunki- ja maantieajon yhdistelmä.

Vuodesta 2012 alkaen EU:ssa myytävien uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat saaneet  olla vain 130 g/km, mikä vastaa noin 4,5 l/100 km (diesel) tai noin 5,5 l/100 km (bensiini) EU-yhdistettyä polttoaineenkulutusta.

Kuorma-autojen polttoainekulutus standardeja ei vielä ole, mutta päästöarvoja rajoitetaan kovilla moottoritekniikan kehitysvaatimuksilla.

Kuorma-autojen ( 60 tn) polttoaineenkulutus maantieajossa vaihtelee välillä 30 l/ 100 - 75 l/ 100.Suuret kulutuserot maantieajossa johtuvat pääosin autojen ja perävaunujen järisyttävän suurista ilmanvastusvoimien eroista.

24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 3.00Terminatoreitten edut korostuvat sekä kesällä, että talvella.
25.04.2024 0.07Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
24.04.2024 18.00Tuottavuus.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »