Suuren kapasiteetin autohakkuri operoi metsässä ketterästi

06.06.2023 17.00

alame1.jpg

Alaku Oy otti loppuvuodesta 2022 käyttöön uuden Jenz 922 Chippertruck Hybrid -autohakkurin, mikä lisää kapasiteettia ja nostaa toimitusvarmuutta kotimaisen metsäenergian toimitusketjussa.

(kuva: Alaku Oy:n uusi Jenz 922 Chippertruck Hybrid hakettaa tehokkaasti metsäpäässä ja tuottavuutta löytyy riittävästi myös terminaalissa työskentelyyn.)

Alamettälät Parkanosta tunnetaan kuljetus- ja energia-alan pitkän linjan toimijoina.

- Kuljetusyrittäminen alkoi vuonna 1953 eli 70 vuotta on pyörät rullanneet yhtä soittoa. Alamettälä Oy vastaa monipuolisesta kuljetustoiminnastamme ja hoitaa myös hakkeen kuljetukset Alaku Oy:lle, minkä nimissä on tehty haketus- ja murskausurakointia jo sitäkin 20 vuoden ajan, kertovat yrittäjäveljekset Mikko ja Pekka Alamettälä.

alame2.jpg

(kuva: Pitkärunkoinen neliakselinen MAN TGS 25.510 8x4 on puimuritelinen; akseliväli on 3,6 metriä ja viimeinen akseli kääntyvä, joten maastossa auto on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri.)

Laajaa kokonaisurakointia

Metsäenergiaurakointi starttasi vuosituhannen alkupuolella hakkuutähteiden terminaalimurskauksella yhdellä koneella. 

- Tänä päivänä Alaku Oy:llä on kolme hakkuria eli tämä uusi MAN kuorma-auton päälle asennettu Jenz HEM 922, Mercedes-Benzin päällä oleva Jenz HEM 581 ja itsekulkeva Albach Silvator sekä trailerialustainen Vermeer HG6000 murskain. Teemme metsäenergian kokonaisurakointia UPM Metsän avainyrittäjänä Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Satakunnan alueilla, eli hakkuutähteet kerätään leimikoilta tienvarteen aliurakoitsijoiden toimesta ja yhdellä ajokoneellamme, mistä ne haketetaan metsäpäässä hakeautoihin, joilla lopputuote kulkee laitoksiin energian tuottamiseen. Lisäksi haketamme metsäpäässä rankapuuta ja terminaaleissa kokopuuta sekä murskaamme kantoja, sanoo Mikko Alamettälä.

- Pääasiakkaamme UPM Metsän lisäksi toimitamme haketta myös Isojoen Sahalle sekä jonkin verran myös muutamalle muulle yksityiselle sahalle alu- eellamme, lisää Pekka Alamettälä.

Vankka usko alaan

Metsäenergia-ala on tällä hetkellä vahvassa kasvussa, kun tarve kotimaiselle ympäristöystävälliselle energialle ja omavaraisuudelle on noussut elintärkeäksi koko yhteiskuntamme kannalta.

- Me olemme investoineet tasaisesti kalustoon ja uskoneet koko ajan metsähakkeen tärkeyteen osana energiapalettia. Samalla painolla on tehty töitä jo pitkään eikä tämän hetken kova noste ole mahdottomasti arjessa näkynyt, sillä kulunut talvi oli onneksi lauha sillä muuten raaka-aine olisi melko varmasti loppunut monella alueella koko Suomessa. Mutta kyllä volyymit varmasti tulevaisuudessa kasvavat ja kylmiä talvia tulee, joten luotto metsäenergia-alan hyviin näkymiin on vain lujittunut, toteaa Mikko Alamettälä.

alame3.jpg

(kuva: Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan: - Auton ohjaamosta käytettävä hakkuri on kuljettajan kannalta ylivertaisen hyvä ratkaisu.)

Uusi autohakkuri saatiin nopeasti

Uuden autohakkurin tarve alkoi tulla viime vuonna ajankohtaiseksi.

- Koneet kuluu ja jos näitä hommia meinaa jatkaa niin investointeja pitää aina silloin tällöin tehdä. Kyselimme eri hakkurimaahantuojilta miten koneita saisi, tietäen toki alan pitkät toimitusajat, ja kun Idea- chip Machine Oy:n Jukka Humalainen ilmoitti että Jenzin tehtaalta olisi vapautumassa yksi tarpeeseemme sopiva autohakkuri nopeampaan toimitukseen, teimme pikaisen päätöksen ja kättelimme kaupat uudesta järeästä Jenz HEM 922 -hakkurista asennettuna MAN TGS 25.510 8x4 kuorma-auton päälle mikä saatiin Suomeen muutamassa kuukaudessa. Kyseessä on täysin tehdasvalmis Jenz Chippertruck Hybrid, minkä Palfinger Epsilon S11F -nosturilla hakkuria syötetään mukavasti auton ohjaamosta. Ja Hybrid tarkoittaa sitä, että hakkurin CAT C18 -moottorin noin 800 hevosvoimaa saadaan kokonaan rummulle ja auton 510 hevosvoimaisesta moottorista otetaan voima nosturille ja heittimelle, joten yhteensä hakkurin käytössä on yli 1000 polttoainetaloudellista ja vähäpäästöistä hevosvoimaa, kertoo Mikko Alamettälä.

Sivusyöttöisessä rakenteessa paljon etuja

HEM 922 -malli edustaa Jenzin järeintä hakkuriosaamista, joten sen tuottavuus riittää metsäpään operoinnin lisäksi myös terminaalihaketukseen, missä tavaraa pitää syntyä todella suurella volyymilla.  

- Hakkuri on sivusyöttöinen mikä soveltuu käyttöömme ympäripyörivää paremmin, koska Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Sivusyöttöisessä hakkurissa on myös lyhyt syöttöpöytä, eikä konetta tarvitse kääntää poikittain, jolloin se tukkisi tien eikä konetta pääse useinkaan ajamaan ihan kasaan kiinni. Toki ympäripyöriville hakkureillekin on paikkansa mutta meidän toimintatapaamme sivusyöttöinen on viisaampi, pohtii Pekka Alamettälä.

Autosta paras työskennellä

Hakkurin syöttö tapahtuu MAN-kuorma-auton ohjaamosta mikä on Alamettälöiden mukaan paras ratkaisu:

- Työskentely on turvallista, kun ei tarvitse hyppiä nosturiohjaamoon ja kuljettajalla on todella viihtyisä työpaikka.

alame4.jpg

(kuva: Sivusyöttöisellä Jenzillä pystyy hakettamaan taaksepäin sekä myös ohjaamon yli sillä haketorvi on sijoitettu auton keskelle; tehokas hydraulinen heitin on portaattomasti säädettävissä. Lyhyen syöttöpöydän ansiosta kone voidaan ajaa kiinni kasaan.)

Kehitys mennyt taas vauhdilla eteenpäin

Alaku Oy:n Petri Mantila on toiminut 12 vuotta hakkurin kuljettajana ja on todella tyytyväinen ensikokemuksiin uudesta työkalustaan.

- Kyllähän uusi on aina uusi ja kehitys menee joka asiassa aina melkoisia harppauksia eteenpäin; niin hakkurissa, autossa kuin nosturissakin. Olen ajanut koko urani kuorma-auton ohjaamosta käytettävää Jenzin autohakkuria ja itsekulkevaa Silvatoria, joten korkealla huojuvaan nosturiohjaamoon kiipeilyä en kaipaa sillä täältä autosta näkee ihan tarpeeksi hyvin korkeammatkin kasat. Autoa saa siirreltyä haketuspenkistä samalla kun rumpu pyörii mikä nopeuttaa tekemistä. Ja onhan nykyaikaisen kuorma-auton ohjaamo todella viihtyisä työpaikka; ilmastointi ja lämmitys ei puhalla silmille ja työskentely on muutenkin ergonomista, joten pitkää vuoroa hakettaessa ei väsy ja jaksaa tehdä täydellä teholla. Ja jää siinä varmaan joku flunssakin saamatta, kun ei tarvitse turhaan räntäsateessa rampata, sanoo Mantila. 

Tehokas ja ketterä

Uusi Jenz HEM 922 on näyttänyt myös suuren tehokkuutensa, haketettiin sitten risuja, rankaa tai pyöreää puuta.

- Tavaraa tulee sellaisella volyymilla, että terminaalissakin pärjää ja vaikka Epsilon Palfinger S11F on tähän oikein optimaalinen nosturi niin sen kanssa saa pitää kiirettä nälkäistä konetta ruokkiessa. Yksi asia mikä on yllättänyt, on pitkän auton ketteryys - tässä 8x4 puimuritelisessä autossa on 3,6 metrin akseliväli ja viimeinen akseli kääntyvä joten maastossa tämä on ketterämpi kuin talon 3-akselinen autohakkuri missä 5,1 metrin akseliväli, ilmoittaa Mantila. 

Myös Jenzin hydraulinen heitin ja koko haketorviratkaisu saa ammattimieheltä kiitosta:

- Heitintä saa säädettyä täysin portaattomasti, jolloin kuormat saa pakattua tiiviisti täyteen eikä kone roskaa ympärilleen tai auton ohjaamon päälle, joten aikaa ei kulu haketuspaikkoja siivoillessa. Hyvä asia on myös se että torvea ja heitintä voi käyttää myös radio-ohjauksella, joten oikein tarkoissa paikoissa hakeauton kuljettaja pystyy auttamaan kuormanteossa. Ja autokuskin kanssa voi jutella ohjaamossa samalla kuulumiset sekä suunnitella tulevat hommat samalla kun haketetaan.

Jenz HEM 922 -hakkurin syöttö on aggressiivinen, joten se nielee tehokkaasti kaikkia materiaaleja.

- Syöttörullassa on piikkien välissä hammastus mikä tehostaa hakkuutähteen sisään menoa. Rummulla on kuusi terää ja niillä syntyy laadukasta haketta. Rummun nopeutta pystyy säätämään portaattomasti tilanteen mukaan ja jos tietää että kasassa on enemmän kiviä niin matalilla kierroksilla vahingon riski pienenee. Kaikkia rummun ja heittimen toimintoja saa käytettyä ohjainvipujen napeista ja rullista, mitkä voi valita juuri mieleisekseen koneen keskusnäytön kautta ja tallentaa kuljettajakohtaisesti muistiin. Myös eri materiaaleille voi tallentaa valmiit asetukset muistiin ja sitten vain valitsee näytöltä yhdellä painalluksella, haketetaanko esimerkiksi kuivaa tai märkää hakkuutähdettä tai kokopuuta, opastaa Mantila.

Sivusyöttöistä hakkuria Mantila ei vaihtaisi ympäripyörivään perästä syötettävään malliin:

- Toki nämä ovat vähän tottumiskysymyksiä mutta sivusyöttöinen on tosi kätevä metsässä silloin kun haketus onnistuu kunnolla eteen ja taakse, niin kuin tällä 922:lla. Koneen voi ajaa ihan kasaan kiinni kun lyhyt syöttöpöytä ei vie tilaa koko tien leveydeltä.    

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 17.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
15.04.2024 15.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
15.04.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!

Siirry arkistoon »