Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 35 vuotta

08.04.2025 0.07

Vuonna 1990 aloitettiin maailman ensimmäisen ja tähänkin mennessä edistyksellisimmän puutavaraperävaunun suunnittelu. Aerovaunun valmistus tapahtui Vaasassa Mansikkasaaressa yhteistyässä Suomen parhaimpien metallialan specialistien kanssa.

Perävaunukehityksen tulevaisuuden versio vuodelta 1991.

Valmistettu perävaunuproto oli aikansa kummajainen + ja sitähän se on vieläkin .  Sen ennen näkemättömät ratkaisut aiheuttivat hämmästystä, ihmetystä ja laajoja epäilyksiä sen kestosta, sekä toimivuudesta. 

Tuon ajan perävaunuammattilaiset olivat kuitenkin arvioissaan 100 prosenttisesti väärässä. Uuden konseptin perävaunu kun siirsi raakapuuta Venäjältä Kainuuseen yli 10 vuotta ja on nyt edelleenkin vaihtolavaliikenteessä Suomessa. Aerovaunu onkin 90-lukulaisten vaunujen "Viimeinen Mohikaani" - vaunu joka on kestänyt ajossa jo yli 30-vuotisen sodan ihanuudet ja miljoonien kilometrien tuomat monipuoliset haasteet.

Vuonna 1991 aerokehitys sai uutta tietoa ja tekniikkaa. 

Aeroyhdistelmä valmistettiin suomalaisten komponenttivalmistajien- ja erikoismetallimiesten- sekä aerodynamiikan erityisosaajien kiinteänä yhteistyönä. 
Aerodynamiikan oppaana oli jo viisi vuotta aiemmin valmistajan alan salaisuuksiin ohjannut Jarmo Uotila.

Tiesitkö? USA:n pommikoneella riehunut tulipalo melkein aiheutti  ”Tšernobyliäkin pahemman” ydinkatastrofin – Oikeaan suuntaan puhaltanut  tuuli pelasti - Tekniikan Maailma

- Jarmo oli saanut aerokoulutuksensa Helsingin Teknisen Yliopiston aero-osastolla ja siirretty sieltä valittuna erityisosaajana Amerikan mantereelle Pentagonin uumeniin. Jarmolle ja kumppaneille oli annettu aikanaan tehtäväksi suunnitella atomipommeille jarruvarjot Boeingin B-52 pommikoneisiin - niitä koneita kun oli tippunut miehineen mereen Bermudan kolmion pommitesteissä alipaineimussa konetta seuranneitten pudotustapahtumien vuoksi. 

1991 protovaunun peräpää on korkeatasoinen aerotekniikkansakkin osalta.

Tämän 34 vuotta sitten kehitetyn puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodymamiikka- ja tuulenohjaustekniikka ovat nytkin vielä osaamisen perustana TimberRoad yhdistelmien kehitystyössä, tuoden meille suuren avun, ja etulyöntiaseman kaikkiin kilpailijoihimme nähden.XXhj.8.4.2025

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976,


Heikki Jokela 050 4129 024
   TimberRoad asiantuntija

Lisäätietoa nykypäivän puutavarayhdistelmän
vavarustetekniikasta :
www.terminator.fi sivustolta ja 
Facesta/ Heikki Jokela

Ps. Referenssiartikkelit Jarmo Uotilasta.

26.04.2025KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
24.04.2025 4.44Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 21.002025 - Puukäärmeen vuosi .
19.04.2025 20.50KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO 18.4. LÄHETYS! Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo yli 5-vuoden ajan - 259. perjantaina peräkkäin - tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
26.04.2025 9.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
26.04.2025 8.00Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla.
26.04.2025 7.00Ruoste on siis ongelma maalatuilla teräksillä, mutta vaihtoehtojakin on.
26.04.2025 3.00Ruoste on ikuinen ongelma maalpiinnoilla.
26.04.2025 0.07Kuorma-auton vanteet

Siirry arkistoon »