SP-vaunujen kuormakoko on yleisimmin 52 tonnia.

11.09.2023 13.00


Suomalaisia junavaunuja on kahta tyyppiä. Toisyyn ajetaan puut suoraan vaunuun ja toinen vaatii erillispurun terminaalivarastoon, sekä erilliskuormaajat varastosta vaunuun.


Sp-vaunumallit ovat yleissti ratakohtaisesti rajoitettu kantavuudeltaan maksimi 52 tonnin raakapuukuormille, ja niitten pankkopinta-ala on yleisimmin 7,4m2. Vaunujen pankkomäärä on 10 kpl ja ne ovat aina samoilla toimivilla vakiopaikoillaan, eikä niitä saa siirrellä.


Näitten Sp-vaunujen kuljettama puu kulkee metsästä tehtaalle ilman välivarastointeja, ilman terminaalikoneita, ja vaunujen osalta ilman pankkojen siirtelyäkin.- Kumpi vaunutyyppi on veronmaksajien kannalta edullisempi , ja missä lasketaan kuljetusten, ja investointien todelliset  kulut ??? XXhj.11.9.2023
07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
01.09.2024 15.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
01.09.2024 10.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
08.09.2024 18.00Neliakselisen puutavara-auton omapaino ja kuormatilan koko ovat ratkaisevassa asemassa.
08.09.2024 17.00Mutta mistä mahtaakaan johtua tolppaporkeuksien hurjat erot ???
08.09.2024 15.00Puutavarapankkojen tolppapituudet kasvaneet merkittävästi
08.09.2024 13.00Metsäteollisuuden vaatima pankkojen minimi runkokorkeus on 12.0cm.
08.09.2024 12.00Sinkkipankkomallistomme kehittyy maailman kattavimmaksi pankkomalliksi.

Siirry arkistoon »