Mikä on ultralujien terästen etu verrattuna alumiiniin.raakapuun korjuu-, ja kulsetusketjuissa???

17.05.2025 15.00

Alumiini on edelleenkin  hyvin yleisesti käytetty materiaali maantieliikenteen kalustoissa. Sitä on poikkeuksetta laitarakenteissa  , sekä etuseinissä. Sen etuja on edullinen profiilirakenne ja sitä on hyödynnettykin ja liki viisikymmentä vuotta myöskin autokaluston  puutavarapankoissa.

Tarkan markan päivinäalumiinirakenteet  tuovat etua enää vain valmistajille, ei siis alumiinivarusteita raakapuun ajossa käyttäville.



Profiilirakenne tekee valmistuksen erittäin edulliseksi. Pienen akusijoituksen profiilityökaluihin tehtyään pääsee nauttimaan alumiiniprofiilien massatuotannon edullisista kilohinnoista ja valmiin profiilin edullisuudesta jatkojalostuksessa. Tuo etu jää kuitenkin poikkeuksetta vamistajille, ei käyttäjille. - Käyttäjille jää käteen, vain toteutumaton unelma tuottavuudesta ja rakenteitten keveydestä.

Uusi tekniikka, ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät ajoivat "umpihangesta" alumiinin ohi.



Uuden tekniikan raudan valmistus ajoi alumiinisten tuotteitten rinnalle jo 80-luvulla.Tuolloin teräkset kavoivat alumiinin ja terästen 300-lujuusluokasta tuplaksi, jopa ylikin. Jo 90-luvulla oltiin 900 lujissa teräksissä, ja jopa yli tuhannenkin. Samanaikainen levynkäsittelyn tuotantomenetelmien kääsittämättömän nopea, ja laaja , sekä valmistuksen edullisuus toi erikoisteräksille ennen näkemättömän edun.

Ultralujien terästen taistelukykyä lisäsi samalla pinnoitteitten kehitys.



Alumiinin eloksoini on edottoman hyvä, ja maantieliikenteen hiekkasumua, ja suolojakin kestävä pinnote. Tälle alettiin hakea korvaavaa pinnoitemenetelmää maalauksista ja metallisista pinnoitteista. Muovipohjaisten pulverimaalausten laatu kehittyi, ja sinkkipohjamaalaus toi suuren avun.Pinnoite lisäsi kestoaan jo pankoissakin lähhes välttävään luokkaan mutta eteen tuli selväksi  Metsäteollisuuden muovikielto.

Muovittomuusvaatimukset palauttivat varustevalmistuksemme ajatukset ja kehtystarpeet metallisiin pinnoitteihin.



Muovipinnoite satoine värivaihtoehtoineen toivat vaihtelua pelkän alumiinin värisiin alumiini pankkoihin. Alumiinipankkoja alettiin värittää runsain, ja näyttävin muoviteippauksin. Tämä teippimuoti tuli nopeasti täysin turhat muoviteippaukset myös muovipinnoitteisiin teräspankkoihinkin. teräspankkoihin.- Metsäteollisuuden muovikielto on lopulta ehdoton, ja sitä tulee noudattaa laitteissa, jotka tuovat tuotteita , jotka kulkevat kohti sellukattilaa.

Ehdoton muovittomuus alkaa kannolta ja jatkuu purkukoneisiin tehtaalla.



Selluteollisuuden miljoonatuhot ovat edelleenkin arkipäivää, ja muovia kulkee edelleenkin prosesseihin. Muovi kulkeutuu raakapuutoimitusten mukana sekä sahojen tukkitoimitustenkin  kautta.- Tämä edellyttää sekä korjuu-, kuljetis-,että purkuketjun laitteilta metallisia ja täysin muovittomia kosketuspintoja.14.5.2025

07.06.2025KATSO TÄSTÄ 6.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
13.06.2025 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.
12.06.2025 18.00Alumiini
12.06.2025 17.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
12.06.2025 16.00Miksiköhän metsäteollisuusmaa Kanada on vauhdilla kehittämässä raakapuun korjuu-, ja kuljetuslaitteitaan muovittomiksi.
12.06.2025 15.00Me aloitimme "muovipuhdistukset" jo 2000-luvun alkuvuosina.
12.06.2025 14.00Nostokoukut-, puikkarit-, ja pinnotteet muuttuvat 2025 100%:sesti muovittomiksi uuden tekniikan Evolution mallistossamme.
12.06.2025 13.00Caterpillarilta uudet Single Life -kovateräskauhat pyöräkuormaajiin

Siirry arkistoon »