Mikä on ultralujien terästen etu verrattuna alumiiniin.raakapuun korjuu-, ja kulsetusketjuissa???

31.01.2025 13.00

Alumiini on hyvin yleisesti käytetty materiaali maantieliikenteen kalustoissa. Sitä on poikkeuksetta laitarakenteissa  , sekä etuseinissä. Sen etuja on edullinen profiilirakenne ja sitä on hyödynnettykin myöskin puutavarapankoissa.

Tarkan markan päivinä tuo profiilirakenne tuo etua vain valmistajille, ei käyttäjille.



Profiilirakenne tekee valmistuksen erittäin edulliseksi. Pienen akusijoituksen profiilityökaluihin tehtyään pääsee nauttimaan alumiiniprofiilien massatuotannon edullisista kilohinnoista ja valmiin profiilin edullisuudesta jatkojalostuksessa. Tuo etu jää kuitenkin poikkeuksetta vamistajille, ei käyttäjille. - Käyttäjille jää käteen, vain toteutumaton unelma tuottavuudesta ja rakenteitten keveydestä.

Uusi tekniikka, ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät ajoivat "umpihangesta" alumiinin ohi.



Uuden tekniikan raudan valmistus ajoi alumiinisten tuotteitten rinnalle jo 80-luvulla.Tuolloin teräkset kavoivat alumiinin ja terästen 300-lujuusluokasta tuplaksi, jopa ylikin. Jo 90-luvulla oltiin 900 lujissa teräksissä, ja jopa yli tuhannenkin. Samanaikainen levynkäsittelyn tuotantomenetelmien kääsittämättömän nopea, ja laaja , sekä valmistuksen edullisuus toi erikoisteräksille ennen näkemättömän edun.

Ultralujien terästen taistelukykyä lisäsi samalla pinnoitteitten kehitys.



Alumiinin eloksoini on edottoman hyvä, ja maantieliikenteen hiekkasumua, ja suolojakin kestävä pinnote. Tälle alettiin hakea korvaavaa pinnoitemenetelmää maalauksista ja metallisista pinnoitteista. Muovipohjaisten pulverimaalausten laatu kehittyi, ja sinkkipohjamaalaus toi suuren avun.Pinnoite lisäsi kestoaan jo pankoissakin lähhes välttävään luokkaan mutta eteen tuli selväksi  Metsäteollisuuden muovikielto.

Muovittomuusvaatimukset palauttivat varustevalmistuksemme ajatukset ja kehtystarpeet metallisiin pinnoitteihin.



Muovipinnoite satoine värivaihtoehtoineen toivat vaihtelua pelkän alumiinin värisiin alumiini pankkoihin. Alumiinipankkoja alettiin värittää runsain, ja näyttävin muoviteippauksin. Tämä teippimuoti tuli nopeasti täysin turhat muoviteippaukset myös muovipinnoitteisiin teräspankkoihinkin. teräspankkoihin.- Metsäteollisuuden muovikielto on lopulta ehdoton, ja sitä tulee noudattaa laitteissa, jotka tuovat tuotteita , jotka kulkevat kohti sellukattilaa.

Ehdoton muovittomuus alkaa kannolta ja jatkuu purkukoneisiin tehtaalla.



Selluteollisuuden miljoonatuhot ovat edelleenkin arkipäivää, ja muovia kulkee edelleenkin prosesseihin. Muovi kulkeutuu raakapuutoimitusten mukana sekä sahojen tukkitoimitustenkin  kautta.- Tämä edellyttää sekä korjuu-, kuljetis-,että purkuketjun laitteilta metallisia ja täysin muovittomia kosketuspintoja.31.1.2025

15.02.2025KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
16.02.2025 12.00Mutta mikä sitten on kuormaimellisen seitenkutosen optimaalinen kantavuus ????
16.02.2025 11.00Onko kuormakoko tuottavuutta , ja saadaanko ilmavastuksenkin minimoinnista tarpeellisia lisäeuroja????
16.02.2025 9.00UPM:n virtavesiohjelma tuottaa tulosta - uhanalainen taimen palasi kutemaan Arvajankoskelle
16.02.2025 7.00Mikä on viimeisin pankkovalmistajasi oma tekemänsä keksintö???
16.02.2025 3.00Metsän monimuotoisuutta voidaan lisätä puunkorjuun ja metsänhoidon yhteydessä - näin Finsilva onnistui 2024
16.02.2025 0.07Onko mahdollista tehdä raakapuuyhdistelmiä tuottavia keksintöjä ilman taksojen tippumista???
15.02.2025 18.00Kourallinen kuitua painaa 300 kg-1600kg. - Kuormatilan koko määräytyy kevyimmän lajikkeen mukaisesti

Siirry arkistoon »