Ruostuvat ja irtoilevat muovipinnoitteet siirtymässä historiaan koko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun osalla jo lähivuosina.
18.08.2024 3.00
Muovi on myrkkyä luonnossa, ja se on sitä, ja vasta kallista myrkkyä muovi onkin sellunkeitossa, ja se aiheuttaa edelleenkin miljoonatuhoja paperiteollisuudelle kulkeutuessaan keitoksesta sellunvalmistuksen viiralle.
Muovin poisto on kuitenkin edullista, ja helppoa, sekä se on poistettavissa koko raakapuun korjuu-, kuljetus , sekä purku- ja lastauskoneitten puutavaraa koskettavien pintojen osalta. Tätä paperinvalmistuksen sellutuhojen minimointia on alettu hyödyntää jo tehokkaasti Kanadan savotoilla, ja Brasiliakin on jo lähtövalmiina 100%:sesti muovittomien tuotantoketjujen rakentamiseen.
Me aloitimme täällä KotiSuomessa maantiekuljetusten kuormatilojen muovittomuus tutkimukset, ja 100%:sten kuormatilojen valmistuksen ensimmäisinä maailmassa jo 2000-luvun alkuvuosuna. Tämä osaaminen "tyrmääntyi" TrafiComin asettamiin vaatimuksiin pakollisien pankkojen sivuheijastusteippien ohjeistuksella.
Pankkojen sivuheijastusteippien pakollisuus korvaantui 2010-luvulla ajoneuvojen runkoihin, ja alleajosuojiin liimatuilla muoviteipeillä. Metsäteollisuuden muovittomuusmääräys on edelleenkin voimassa, mutta se on kehittänyt muovittomiksi vain teollisuuslaitoksia sisältäpäin ja raaka-ainekuljetuksia selvemmin vasta hakekuljetusten osalta. Pankkojen, ja alprunkovarusteitten teipit ja muovipinnoitteet ovat edelleenkin monilla valmistajilla käytössä ja teipeistä on tullut pankkojan valmistajilla uutuustuote ja myyntivaltti - tämä samanaikaisesti kun muovit ovat kiellettyjä luonnon kiertokulussa, ja etenkin sellunkeitossa !!??!! XXhj.18.8.2024
|