Ruostuvat ja irtoilevat muovipinnoitteet siirtymässä historiaan koko raakapuun korjuu-, sekä kuljetusketjun osalla jo lähivuosina - ja luontokin kiittää !!! l

09.02.2025 0.07



Muovi on myrkkyä luonnossa, ja se on sitä, ja vasta kallista myrkkyä muovi onkin  sellunkeitossa, ja se aiheuttaa edelleenkin miljoonatuhoja paperiteollisuudelle kulkeutuessaan keitoksesta sellunvalmistuksen viiralle. 



Muovin poisto on kuitenkin edullista, ja helppoa, sekä se on poistettavissa  koko raakapuun korjuu-, kuljetus , sekä purku- ja lastauskoneitten puutavaraa koskettavien pintojen osalta. Tätä  paperinvalmistuksen sellutuhojen minimointia  on alettu hyödyntää jo tehokkaasti Kanadan savotoilla, ja Brasiliakin on jo lähtövalmiina 100%:sesti muovittomien tuotantoketjujen rakentamiseen.



Me aloitimme täällä KotiSuomessa maantiekuljetusten kuormatilojen muovittomuus tutkimukset, ja 100%:sten kuormatilojen valmistuksen ensimmäisinä maailmassa jo 2000-luvun alkuvuosuna. Tämä osaaminen "tyrmääntyi" TrafiComin asettamiin vaatimuksiin pakollisien pankkojen sivuheijastusteippien ohjeistuksella.

Muovi on myrkkyä - teippi on paha.

Pankkojen sivuheijastusteippien pakollisuus  korvaantui 2010-luvulla ajoneuvojen runkoihin, ja alleajosuojiin liimatuilla muoviteipeillä. Metsäteollisuuden muovittomuusmääräys on edelleenkin voimassa, mutta se on kehittänyt muovittomiksi vain teollisuuslaitoksia sisältäpäin ja raaka-ainekuljetuksia selvemmin vasta hakekuljetusten osalta. Pankkojen, ja alprunkovarusteitten teipit ja muovipinnoitteet ovat edelleenkin monilla valmistajilla  käytössä ja teipeistä on tullut pankkojan valmistajilla uutuustuote ja myyntivaltti - tämä samanaikaisesti kun muovit  ovat kiellettyjä luonnon kiertokulussa, ja etenkin sellunkeitossa !!??!! XXhj.9.2.2025

21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
25.03.2025 18.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on, -ja pysyy huonolla tasolla.
25.03.2025 17.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
25.03.2025 15.00Nippuvälin pienennyksestä apua ilmanvastusvoimiin.
25.03.2025 13.00"Terminoinnin" polttoainesäästöt ovat luokkaa - isot !!!
25.03.2025 11.00Hyvässä puutavarayhdistelmän aerodynamiikassa on paljon rahaa - ja kahta kautta.
25.03.2025 10.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »