Puutavarayhdistelmien kuormatilojen metallien, ja metallisten pinnoitteitten testit olivat kattavat ja toivat kaivattua osaamista.
21.08.2024 17.00

2000-luvun alkuvuosina tutkimme raakapuun maantiekuljetuksen kuormatilojen muovittomien metallien, ja niitten pinnoitteitten toimivuutta, kestoa, ja kilpailukykyä Suomen metsäteollisuuden kuljetuksissa.- Testeissä oli mukana kaikki soveliaat metallit = alumiini, ruostumaton teräs, sekä lujitetut teräkset.

Varusteissa käytetyt materiaalit oli valittu Outokummun, Rautaruukkin ja Mäkelä Alun erityisammattilaisten toimesta. Valmistuksen, ja käytön valvonta sekä testaukset tehtiin kattavana yhteistyönä viisivuotisen seurannan aikana.

Testaukset tehtiin korkeakoulujen ja yliopistojen laboratorioissa, sekä käytännön ajo-olosuhteissa valikoitujen kuljetusyrittäjien auto-yhdistelmissä. Pankot ja apurunkopaketit olivat ulkomitoiltaan, ja käyttölujuuksiltaan mitoitetut yhteneviksi ja ne olivat kaikki aeromuotoilluilla tolpilla sekä liukuestesermit oli kaikkien pankkojen rungoissa, ja lujitetuissa rosteri-, ja teräs tolpissa.

Aluniinien pinnoitteena oli eloksointi, rosterilla sähköinen kiillotus, sekä teräksellä kuumasinkitys. Kaikki testauksessa mukana olleet pankkorungot olivat kujuusluokkamerkityt muovittomiksi laserleikkayksilla tehdyin merkinnöin.

Laboratoriotestit ja käyttöolosuhteista saadut kokemukset asettivat pankkomateriaalit selkeään tuottavuus, turvallisuus, ja käyttöikä järjestykseen. -Parhaimmaksi apurunkopaketin ja pankkojen materiaalivalinnaksi osoittautui kuumasinkitty "ultraluja" erikoisteräs. XXhj.21.8.2024
|