Ilmavastus tyhjänäajossa - puutavarayhdistelmän tyhjänäajon ilmavastus on yllättävän suuri.

03.02.2025 3.00





Ilmavastus tyhjänäajossa



Puutavarayhdistelmä on kaikista
kuorma-autoyhdistelmistämme ilmavastusmuodoiltaan  huonoin. - Sitä se on etenkin tyhjänäajossa.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

Kun aloitimme puutavarayhdistelmien aerodynaamisten muotojen kehitystyöt, ja testaukset oli saadut tulokset yllätyksiä täynnä. - Onneksemme matkassamme oli vuosia oppaana, ja opettajana DI Jarmo Uotinen = "atomipommimies" ja suomalainen aerodynamiikan erityistaitaja, joka ei säästellyt Amerikan matkaltaan saamiaan tietoja toisille jakaa.

1991 protovaunun peräpää on korkeatasoinen aerotekniikkansakkin osalta.

Vuosikymmenten aikana tekemissämme useissa mittauksissa meille selkeni ilmavastusvoimien ohella myös ilmasuuntauksen tarve, ja minimaalinen raakapuuyhdistelmän ilmavastuspinta ja muodot kaikilta osiltaan ( mm. roiskeläpät +ym.). 2000-luvun nippusidontamääräykset  toivat pankoillemme lisävaateita, niin kiinnikkeisiin, kuin nippujen pitopintoihinkin.- Saman aikaisesti laki etuseinäkorkeoksista asetti huippuluokan aeroseinämme "historian" malliseksi.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Aerodynaamiikan nykytekniikkamme keskittyy puutavarayhdistelmän ajovaatimusten kokonaiskehittelyyn. siis kuormattuna, että tyhjänäajon osalta.- Lisäksi erittäin suuri merkitys kehitystyössämme on liikenneturvallisuus, ja sen osatekijä = toimiva, ja turvallinen, sekä esimerkillisenkin hyvä nippusidonta.

Muoviteippien lisäys ja kuvioitten kehittely on vienyt tuotekehittelyn sivuraiteelle.

Puutavarayhdistelmien ilmavastusrvot, jotka vaikuttavat suoraan polttoainekuluihin, sekä kanssaliikenteen turvallisuuteen , - ovat äärisuuria. Yleisesti täysperävaunullisten yhdistelmien Cw arvot(=ilmavastuskertoimet) ovat luokkaa Cw0 = n.0.8 - 1.1. Puutavarayhdistelmissä parhaat mittaamamme arvot ovat olleet Cw= 1.5 ja "kanttipankoilla" jopa Cw =2.2... - Tästä johtuen puutavarayhdistelmien polttoainekulutukset ovat aivan omassa suuruusluokassaan , elikkä + 5l/100km - 20l/100km yli rahtiautojen kulutuslukemien......XXhj.3.2.2025

========================

Lisätietoja 24/7 toimituksistamme:
Heikki   050 4129 024
Markku 0400 148 584
Esko     040 5153716
========================
21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
25.03.2025 18.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on, -ja pysyy huonolla tasolla.
25.03.2025 17.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
25.03.2025 15.00Nippuvälin pienennyksestä apua ilmanvastusvoimiin.
25.03.2025 13.00"Terminoinnin" polttoainesäästöt ovat luokkaa - isot !!!
25.03.2025 11.00Hyvässä puutavarayhdistelmän aerodynamiikassa on paljon rahaa - ja kahta kautta.
25.03.2025 10.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »