3.Ilmavastus tyhjänäajossa - puutavarayhdistelmän tyhjänäajon ilmavastus on yllättävän suuri.

31.08.2024 11.00

1.Kuormatilakoko 9.00
2.Paino klo 13.00



3.Ilmavastus tyhjänäajossa 15.00

4.Ilmavastus kuormattuna ajossa.13.00
5.Loiskuormakoko.15.00

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

3.Ilmavastus tyhjänäajossa



Puutavarayhdistelmä on kaikista
kuorma-autoyhdistelmistämme ilmavastusmuodoiltaan lähes huonoin. _ Sitä se on etenkin tyhjänäajossa.

Aeridynamiikkaa pankoissa.

Kun aloitimme puutavarayhdistelmien aerodynaamisten muotojen kehitystyöt, ja testaukset oli saadut tulokset yllätyksiä täynnä. - Onneksemme matkassamme oli vuosia oppaana, ja opettajana DI Jarmo Uotinen = "atomipommimies" ja suomalainen aerodynamiikan erityistaitaja, joka ei säästellyt Amerikan matkaltaan saamiaan tietoja toisille jakaa.

1991 protovaunun peräpää on korkeatasoinen aerotekniikkansakkin osalta.

Vuosikymmenten aikana tekemissämme useissa mittauksissa meille selkeni ilmavastusvoimien ohella myös ilmasuuntauksen tarve, ja minimaalinen raakapuuyhdistelmän ilmavastuspinta ja muodot kaikilta osiltaan ( mm. roiskeläpät +ym.). 2000-luvun nippusidontamääräykset  toivat pankoillemme lisävaateita, niin kiinnikkeisiin, kuin nippujen pitopintoihinkin.- Saman aikaisesti laki etuseinäkorkeoksista asetti huippuluokan aeroseinämme "historian" malliseksi.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Aerodynaamiikan nykytekniikkamme keskittyy puutavarayhdistelmän ajovaatimusten kokonaiskehittelyyn. siis kuormattuna, että tyhjänäajon osalta.- Lisäksi erittäin suuri merkitys kehitystyössämme on liikenneturvallisuus, ja sen osatekijä = toimiva, ja turvallinen, sekä esimerkillisenkin hyvä nippusidonta.

Muoviteippien lisäys ja kuvioitten kehittely on vienyt tuotekehittelyn sivuraiteelle.

Puutavarayhdistelmien ilmavastusrvot, jotka vaikuttavat suoraan polttoainekuluihin, sekä kanssaliikenteen turvallisuuteen , - ovat äärisuuria. Yleisesti täysperävaunullisten yhdistelmien Cw arvot(=ilmavastuskertoimet) ovat luokkaa Cw0 = n.0.8 - 1.1. Puutavarayhdistelmissä parhaat mittaamamme arvot ovat olleet Cw= 1.5 ja "kanttipankoilla" jopa Cw =2.2... - Tästä johtuen puutavarayhdistelmien polttoainekulutukset ovat aivan omassa suuruusluokassaan , elikkä + 5l/100km - 20l/100km yli rahtiautojen kulutuslukemien......XXhj.31.8.2024


14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
20.09.2024 17.00IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
20.09.2024 15.00Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
20.09.2024 13.00Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
20.09.2024 11.00KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
20.09.2024 9.30Muovi on myrkkyä ..??!!
20.09.2024 9.00Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.
20.09.2024 7.00XXL-pankkomallisto on vertaansa vailla tuottavuudessa, turvallisuudessa, sekä kestävyydessään..
20.09.2024 3.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

Siirry arkistoon »