5.Loiskuormakoko.
31.08.2024 15.00
1.Kuormatilakoko 2.Paino 3.Ilmavastus tyhjänäajossa 4.Ilmavastus kuormattuna ajossa
5.Loiskuormakoko.15.00
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
5.Loiskuormakoko.
Puutavarayhdistelmään kertyvää hiekkaa, pölyä, vettä, lunta, ja jäätä kutsumme yleisesti "loiskuormaksi". Puutavarayhdistelmä on kaikista kuorma-autoyhdistelmien tyypeistä loiskuormaimurina tehokkain ja loiskuormakertymän hallinta hankalinta. Yhdistelmä imuroi kyytiinsä jatkuvasti maantieltä tätä ns. loiskuormaa, jonka koko on keleistä, ja olosuhteista riippuen aina 500kg- ja jopa yli 3000kiloakin. - Loiskuorman keräymää syntyy, sekä tyhjänä-, että kuormattuna ajonkin aikana.
Loiskuorma ja sen hallinta on puutavarayhdistelmän käytössä yksi rärkeä asiakokonaisuus, jonka käsittelyohjeistus puuttuu liki täysin valmistajilta, myyjiltä, sekä yhdistelmää ammatikseen käyttäviltä kuljettajilta.
Loiskuorma aiheuttaa euromenetysten lisäksi hankaluuksia punnituksissa, liikenteen valvonnassa, sekä maksuperusteissa. Loiskuorman määrittely , jo pinolta lähtiessä on hankalaa = jopa mahdotonta, ja se ei näy lastauspään punnituksissa, muuten, kuin osaltaan ajoneuvovaakojen avulla - ei kuormaajavaakituksessa.
Loiskuormalle on asetettu "kuormalisänä" loiskuormatoleranssi, mikä on ollut yleisimmin jo vuosikymmeniä liikennevalvonnassa yhdistelmän kokonaispainosta max.5%:n kokoluokassa.XXhj.22.6.2024
==================================== Turvallisuus kohdat 6-10. = 1.9.2024 6.Liukuestepinnat. . . . . 7.Nippusidonta. . . . . 8.Pankkokiinnitykset. . . . . 9.Painopisteekorkeus kuormattuna. 10.Takasumu. . . . . .
=====================================
Ps. Tämä alumiinivarusteinen Scania oli aikansa kevein, ja alumiinivarustelujen "esi.isä". - Punnitsimme sen heti asennustöitten jälkeen ja uudelleem tarkan vesupesun tehtyämme. Opimme siitä sen, että sen paino lisääntyi pesussa kiki 300 kilolla !!!! =====================================
|