Puutavarayhdistelmän takasumu. ja loiskuorma.
09.01.2025 18.00
Puutavarayhdistelmä on yksi tehokkaimmista, jopa tehokkain kuorma-autoyhdistelmä takasumun, ja loiskuorman muodostajana. Takasumu häiritsee liikenteen näkyvyyttä sateessa, sumussa, ja pölyävillä teillä.- Pahimmillaa haittatekijät ovat talvella lumipeitteisillä tie osuuksilla.
Talasumu tehostuu yhdistelmän rakenteista johtuvista alipainepyörteilyistä. Yksi pahimmista yksittäisistä osa-alueista on yhdistelmän lokasuojarakenteet, ja siitä osuudesta ehdottomasti pahin on pitkä' lokasuoja yhdistelmän perässä - sitä olemme nimittäneet kuvaavasti sen toiminnan mukaisesti nimellä "pyrypelti".
Puutavarayhdistelmämme on takasumun muodostajana vallan erinomainen. Sen toimivuus on taattu sekä tyhjänäajossa, että kuormattunakin. Takasumun muodostus on haittatekijä kanssaliikenteellemme, mutta suuri haitta se on itse ajossa olevalle yhdistelmällekkin.
Puutavarayhdistelmässä on alipainepintoja paljon, ja se näkyy tietenkin suurina polttoainekuluina, mutta kaiken lisäksi se maksaa ilman korvauksia kuljetettavana "loiskuormana" , jonka koko on aina sadoista kiloista, jopa tuhansiinkin kiloihin.
Loiskuormasta aiheutuvia negatiivisuuksia voidaan minimoida jopa ilman euronkaan investointia. Helpin tapa on poistaa yhdistelmästä kaikki turhat roiskeläpät, ja jos autossa on ns.pitkiä läppiä, niin ne kannattaa heittää heti kankaalle.
Yhdistelmän = auton, tai perävaunun hankinnan yhteydessä kannattaa ottaa kaiken muunkin tuottavuutta ehostavan muutospaketin yhteydessä muutosprosessiin myöskin lokasuojat roiskeläppineen. Niitä on yhdistelmässä nyt vähän vaille paljon, ja niitten minimointi on ehdottoman järkevää, ja oikea rakenne tuo osaltaan kaivattuja lisäeuroja kassan pohjalle.XXhj.9.1.2025
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
Ps. Kun testasimme puutavarayhdistelmien ominaisuuksia Sodankylän varalaskupaikalla kolmisenkymmentä vuotta sitten , oli yksi testiosuutemme tämä alipainepintojen sumunmuodostusominaisuus eri puutavarayhdistelmätyypeilla.
Koe tehtiin Sodankylän varuskunnasta saamillamme savupommeilla. Kokeessa savunmuodostajana oli auton puskuriin kiinnitetty savupanos. Kun savu kiersi yhdistelmän rakenteitten kautta takaisin hytin katolle, ja avoimesta kattoluukusta sisään auton hyttiin. Kuskina toiminut Liikenneministeriön Di Olavi H Koskinen pyysi ajon keskeytystä hyttiin kuodostuneen savumuodostuksen vuoksi sanoen: : "Nyt koe on keskeytettävä, koska näkyvyys alkaa olla jo alle nollan".
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
|