Allisonin täysautomaattiset vaihteistot dominoivat vuoden 2024 Dakarin rallia

02.07.2024 7.00

dakar2024.jpg

Alkuvuodesta 2024 kuultiin jälleen lähtölaukaus Dakarin rallille, ja 14 intensiivistä päivää myöhemmin osanottajat ylittivät maaliviivan. Kärkikymmeniköstä jokainen truck- luokan ajoneuvo oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisella vaihteistolla – kuten myös 80% parhaasta kahdestakymmenestä. 

Sekä tämän vuoden että vuoden 2023 Dakarin rallilla on jotain yhteistä. Tuloslista nimittäin osoittaa, että kahdestakymmenestä parhaasta osallistujasta 80% ajoi ajoneuvoa, joka oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisilla vaihteistoilla, aivan kuten koko kilpailun truck-luokan kärkikymmenikkökin. Esimerkkinä tästä on Hino Team Sugawara, joka kuljettaja ja joukkueenjohtaja Teruhito Sugawaran ohjaamana päätyi vastoinkäymisten jälkeen seitsemännelle sijalle. 

Hino Team Sugawara on käyttänyt täysautomaattisilla vaihteistoilla varustettuja Allison 3000 Series™ rekkoja vuodesta 2020 lähtien.

Tänä vuonna tavoitteena on ollut saada ajoneuvoista mahdollisimman kevyitä, jotta niiden olisi helpompi navigoida Empty Quarterin aavikon tuntemattomilla hiekkadyyneillä. Vuonna 2023 kilpailuun osallistuneisiin autoihin verrattuna insinöörit ovat onnistuneet pudottamaan ajoneuvon painoa noin 400 kilolla. 

- Kilpailuolosuhteet muuttuvat vuosi vuodelta rankemmiksi samalla kuin ajoneuvojen tekniikka paranee. Aiemmissa kilpailuissa monet joukkueet ottivat osaa muokatuilla tuotantoajoneuvoilla, mutta tieolosuhteiden muututtua vaativimmiksi monet ovat lopettaneet kilpailemisen. Meillä on 30 vuoden kokemus tästä kisasta, ja olemme ottaneet opiksemme kokemuksistamme. Olemme esimerkiksi suurentaneet öljynjäähdytintä parantaaksemme vaihteiston lämmönsietokykyä äärimmäisissä sääolosuhteissa, sanoo Teruhito Sugawara ja jatkaa: 

- Hiekkaisessa maastossa tavallisilla vaihteistoilla vaihdoissa voi tapahtua yllättäviä jarrutuksia. Ajoneuvon suorituskyvyn lisäksi myös kuljettajan kokeneisuudella on suuri merkitys, jotta ajoneuvo ei juuttuisi hiekkaan tai kaatuisi. Sellaisten virheiden välttäminen on aivan välttämätöntä kilpailussa aikojen parantamiseksi. 

Hiekkadyynien kaltevuus on usein 30 astetta, eikä niiden kiipeäminen ole helppoa. 

- Ajoneuvot, joissa on täysautomaattiset vaihteistot tekevät ajamisesta helpompaa, koska se mahdollistaa molemmilla käsillä ohjauspyörästä kiinni pitämisen. Aiempien kokemusteni perusteella minulla on Allisonin tasaiseen kiihtyvyyteen, suorituskykyyn ja kestävyyteen vankka luottamus, summaa Teruhito Sugawara.

08.02.2025KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
10.02.2025 3.00"Rautahammastus" pankkorungoilla.
10.02.2025 0.07Pankon kuormattavuus ja ajotukevuus.
09.02.2025 18.00Kevään 2025 speciaali: - nyt kevään 2025 aikana tarjoamme puunajoon 10 yhdistelmäpakettia.
09.02.2025 17.00Seuraava XXL-pankkojemme hinnan korotus 1.3.2025 - kannattaa reagoida.
09.02.2025 15.00Puutavarayhdistelmän kehitystyötä jo liki 50 vuotta.
09.02.2025 14.00Tiesitkö että??? - Terminatoreissa ja TimberMaxxeissa on toiminnoiltaan esimerkillinen kiinnikejärjestelmä, jonka pyrimme nyt muuttamaan 100%:setti muovittomaksi.
09.02.2025 13.00Patentoitu triplakiinnikkemme poistaa pankkomelun kokonaan.

Siirry arkistoon »