Lisää tehokkuutta energiapuulogistiikkaan

04.07.2024 17.00

boxx1.jpg

Ossberg Oy tehostaa jatkuvasti toimintaansa ja otti uuden vuoden kunniaksi jälleen käyttöön uutta kalustoa energiapuunkuljetuksiin.

(kuva yllä: Ossberg Oy otti tammikuun alussa ajoon uuden sukupolven EHM EnergyBoxx perävaunun, mikä rakennettiin käytetyn 5-akselisen siirtotelivaunun päälle.)

Yrittäjä Jaakko Ossberg on pitkän linjan metsäenergia-alan periksiantamaton moniottelija:

- Vuonna 2004 hankittiin ensimmäinen EHM EnergyBoxx perävaunu sekä auton kontti kannon ja risunajoon, mikä oli siihen aikaan hyvin edistyksellinen kokonaisuus. Nyt aika tasan 20 vuotta myöhemmin teetimme hyvään käytettyyn 5-akseliseen siirtotelivaunuun uuden sukupolven EnergyBoxx rakenteet.

boxx2.jpg

(kuva: - Kilpailutilanne on alalla kova ja kalustoa pitää jaktuvasti kehittää, jos meinaa pysyä pelissä mukana, sanoo pitkän linjan energia-alan yrittäjä Jaakko Ossberg.)

Kehitystyö jatkuu vankalla kokemuksella

Uudessa EnergyBoxx perävaunussa näkyy parin vuosikymmennen kehitystön vaiheet. Valmistuksesta vastaa Forest Steel Oü Virossa, jonka taustalla on vankkaa kokemusta EnergyBoxxin kehityksestä alkuajoista lähtien.

- Uudella valmistajalla löytyy kokemusta aiheesta ja tuotetta viedään eteenpäin. Teräs on taipunut tyylikkäämpään muotoon ja rakenteet ovat muutenkin tätä päivää. Mutta peruskonsepti on muuten pysynyt suunnilleen samana ja miksi toimivaa ratkaisua lähdettäisiin muuttamaan, Ossberg pohtii.

boxx3.jpg

(kuva: EHM EnergyBoxx perävaunu laatikko jatkuu hydraulisesti; sisämittaa on täydessä pituudessa lähes 16 metriä.)

Kuormatila ratkaisee kannattavuuden

Ossberg Oy:n EnergyBoxx perävaunussa haettiin maksimaalista kuormatilaa, mikä mahdollistaa suuremman energiapuumäärän kuljettamisen tienvarsilta lämpölaitokseen.

- Kilpailutilanne on alalla kova ja kalustoa pitää jaktuvasti kehittää, jos meinaa pysyä pelissä mukana. Mitä enemmän jokaisesta kuormasta syntyy megawatteja sitä järkevämpää on koko touhu kaikille osapuolille. Laatikolle tuli sisämittaa piirun alle 16 metriä, sisäleveyttä on 2,5 metriä ja sisäkorkeutta 3,2 metriä, mistä voi laskeskella tilavuutta. Laatikko jatkuu hydraulisesti ja kärryssä on siirtoteli, eli tyhjänä ajettaessa vaunu saadaan lyhyeksi,mikä mahdollistaa yhdistelmän kääntämisen ahtaissa paikoissa. Ja sitten kun nokka on metsäautotiellä oikeaan suuntaan ja tullaan kasalle niin laatikko venyy täyteen mittaansa ja siirtoteli ajetaan taaksepäin, jolloin kuorman massa jakaantuu tasaisesti akseleille, opastaa Ossberg.

Ossbergin energiapuuyhdistelmällä ajetaan pääasiassa korjuutähteitä Pirkanmaan ja eteläisen Suomen alueelta Valkeakosken laitokseen:

- Kun kuorman tekee ajatuksella niin kyytiin saadaan hyvä määrä tavaraa. Mutta järkeä pitää nosturin kanssa käyttää että kuormasta tulee tarpeeksi tiivis, sanoo Ossberg.

Iso vaunu on yllättävän kevyt

Painoa EnergyBoxx perävaunulle tuli 13 750 kiloa, joten hyötykuormaa saadaan kyytiin kiitettävästi.

- Laatikko ja muut teräsrakenteet on tehty Strenx 960 suurlujuustetäksestä. Pohjalevyt on neljä millistä terästä ja seinät kolme millistä, mitkä kestävät hyvin tätä touhua, toteaa Ossberg.

boxx4.jpg

(kuva: EHM EnergyBoxxin teräsrakenteet on tehty Strenx 960 suurlujuusteräksestä. Painoa Ossbergin vaunulle tuli 13 750 kiloa, joten hyötykuormaa saadaan kyytiin kiitettävästi. Yhdistelmän kokonaispaino on 76 tonnia.)

Kalustoon panostetaan

Metsäenergia-alan hyvä noste näkyy kuljetusmäärien kasvuna, mihin Sastamalassa kotipaikkaansa pitävä Ossberg Oy on reagoinut uudistamalla ja lisäämällä kalustomäärää tasaiseen tahtiin.

- Kuljetamme kotimaista metsäenergiaa LKS Energiat Oy:lle. Tämän energiapuuyhdistelmän lisäksi meillä on kaksi konttiyhdistelmää hakkeen ajossa Hämeen, Savon ja Keski-Suomen alueilla. Niiden vetureina toimii melko tuoreet Volvot ja viime kesänä perään hankittiin uudet VAK konttiperävaunut, joissa kevyet AluTech kontit. Seuraavaksi pitäisi päivittää energiapuuyhdistelmän veturi; firmalla on kyllä miljoona mutta väärässä paikassa kun se on Scanian mittarissa, naurahtaa Jaakko Ossberg.

Energiaa löytyy metsistä vaikka kuinka paljon

Jaakko Ossbergin usko metsäenergia-alaan on vankkumaton:

- Uusiutuvaa puhdasta energiaa löytyy Suomesta vaikka kuinka paljon kun vain lähdetään isolla porukalla sitä metsästä keräämään. Me olemme osaltamme vahvasti mukana savotassa ja jalla-jalla jatkuu...      

13.07.2024KATSO TÄSTÄ 12.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset sekä purku- ja kierrätysalan asiaa
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.07.2024 3.00Metso toimittaa jauhinmyllyjä kriittisten mineraalien projektiin Yhdysvalloissa
14.07.2024 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
13.07.2024 18.00Ford Capri palaa sähköistyneenä markkinoille 30 vuoden tauon jälkeen
13.07.2024 17.00Me kehitämme itseämme, ja tuotteitamme 100%:sesti muovittomaksi kannolta tehdasprosesseihin.
13.07.2024 15.00Olemme tietoisia siitä, että muovituotteet lähtevät raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjusta kymmenessä vuodessa.
13.07.2024 13.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
13.07.2024 12.00Riikosen pojat kopioivat luvatta ketjupuikkarimme, mutta myös kehittivät sitä.
13.07.2024 11.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu

Siirry arkistoon »