"EergyBoxxit" hakevat uutta kehitystasoa.02.11.2024 11.00
![]() Energian maantiekuljetuslaitteet ovat jähmettyneet 2000-luvun alkuvuosien tasosolle. - Euralainen "EnergyBoxx" on siirtynyt Virolaiseen omistukseen, ja valmistustasoon. Energiapuu jakaantuu nykypäivänä vähemmän kantoon, mutta enemmän risuun, ja rankaan, sekä hyvinkin paljon nyt myös tukkipuun kokoluokkaiseen järeään energiapuuhun.- Kaikki ajettavat puulajikkeet ovat valtaosin kevyitä, ja maksimaalisen suuret kuljetustilat vaativia kuivan puun lajikkeita. Energiapuun maantiekuljetuksissa käytettävät yhdistelmät ovat pääosin 76-tonnisia ja varustettuja neliakdselisilla autoilla ja viisiakselisilla perävaunuilla. Perävaunut ovat "siirtokoppamallisia" ,sekä edelleenkin pääosin siirtotelisiä - nyt lähes poikkeuksetta jo kolmiakselisilla teleillä varustettuja. Energiapuuyhdistelmien valmistus keskittyy pääosin kahteen valmistajaan. Toinen on alkuperäisen EnerggyBoxxin kehittäjän Eurasta Viroon siirtyneen FS-EnergyBoxxin (entinen EHM) mallisto, ja toinen Joensuulaisen Riiko EnergyBoxxin tuotemallisto. Nämä molemmat mallistot ovat liki toistensa kopioita, niin toiminnoiltaan,materiaaleiltaan, kuin mitoituksiltaankin. Energiapuun maantiekuljetus laitteitten kaikki päämitat, akselimäärät, sekä kantavuudet ovat muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa, ja tuo muutospaketti mahdollistaa nyt aivan uuden tekniikan tulemisen energiapuun maantie kuljetuksiin.XXhj.2.11.2024 |