Punnitustieto tärkeässä roolissa maa-ainesten toimituksissa

09.07.2024 17.00

vaaka1.jpg

Pirkanmaan alueella operoivalla Kuljetus Laaksonen Oy:llä on maa-ainesten kuljetuksessa ja kuormaamisessa laaja kalusto. 

Kuljetus Laaksonen Oy tarjoaa maa-ainekset sekä niiden kuormaukset ja kuljetukset laajasti Pirkanmaan alueella. Osaavien ammattilaisten käytössä on monipuolinen kalusto, mikä mahdollistaa tehokkaan toiminnan ja laadukkaan asiakaspalvelun.  

Kuljetus Laaksosen historia alkoi 90-luvulla maansiirtokuljetuksilla, ja toiminta on laajentunut tasaiseen tahtiin.

- Toimitamme kiviaineksia useista eri paikoista sekä teemme kuormauspalvelua asiakkaillemme. Autokalusto on kasvanut tasaisesti ja tällä hetkellä ajossa on yhteensä kuusitoista yksikköä, mitkä koostuvat kasettiyhdistelmistä, kippipuolikkaista sekä nuppiautoista. Pyöräkuormaajia löytyy puoli tusinaa, joilla hoidetaan lastaus ja lisäksi käytössä on kaksi kaivukonetta vastaanotettavien maa-ainesten läjityksessä, kertoo toimitusjohtaja Kirsi Laaksonen

vaaka5.jpg

- Renault Truckseja on meillä ajossa useampi sorakasettiyhdistelminä, ja ranskalaismerkki on osoittautunut tehtävään hyvin sopivaksi, kertoo Eetu Laaksonen, joka tuli tunnetuksi suurelle yleisölle Rekkakuskit Suomi TV-sarjassa.

Kuormauspalvelu merkittävä osa toimintaa

Kuormauspalvelutoimintaa on kehitetty voimakkaasti viime vuosien aikana, mikä mahdollistaa laajemman kokonaispalvelun.

- Olemme hankkineet lisää pyöräkuormaajakalustoa, joita hyödynnetään omissa toimituksissa sekä asiakkaidemme kiviainespisteissä, joissa tehdään kuormauspalvelua. NCC:n pisteissä on kaksi konettamme lastaamassa kuljettajien kanssa ja Destian paikoissa on kaksi kylmää konetta, joilla autojen kuljettajat hoitavat itse kuorman teon, sanoo Kuljetus Laaksonen Oy:n kiviainespisteiden ja työkoneiden hallinnasta vastaava Petri Ahtola.

vaaka2.jpg

Pyöräkuormaajien vaaoissa luotetaan kotimaiseen Tamtronin – kuvassa uuden sukupolven kosketus-näytöllinen One Power -malli, joista punnitustiedot siirtyvät automaattisesti pilvipalveluun.

Tarkka punnitustieto saadaan helposti

Kiviainesten kuormauksessa tarvitaan tarkkaa, laskutuksen perustaksi kelpaavaa punnitustietoa.

- Luotamme kotimaisiin Tamtronin vaakoihin ja järjestelmiin, mitkä takaavat todella tarkan punnituksen sekä helpottavat päivittäisiä rutiineja. Olemme hankkineet hyviä käytettyjä pyöräkuormaajia, ja jos niissä ei ole ollut valmiina Tamtronin vaakaa niin laitteet on jälkiasennettu valmistajan toimesta yleensä heidän Tampereen toimipaikassaan. Ja valmistaja hoitaa myös vakaukset ajallaan ilman että meidän tarvitsee siitä huolehtia, kehuu Ahtola.

Tamtron pyöräkuormaajavaa´at punnitsevat materiaalin kuormaajan kauhan noston aikana, tehostaen ja nopeuttaen lastaustyötä.

- Luotettavuus ja käytön helppous ovat tärkeimmät asiat pyöräkuormaajavaaoissa. Uusimpia kosketusnäytöllisiä One Power -mallin vaakoja on käytössä kolme kappaletta ja niissä hyödynnetään pilvipalvelua eli punnitustieto siirtyy suoraan pilveen ja sieltä hyödynnettäväksi meidän sekä asiakkaidemme järjestelmiin reaaliajassa. Ja toki lisäksi saa tulostettua perinteiset vaakalaputkin, mikä on edelleen arkea kylmissä koneissamme, joita käyttävät kuorma-autojen kuljettajat, toteaa Ahtola. 

vaaka4.jpg

Pyöräkuormaajakalustossa Volvo on päämerkki ja niitä on hankittu Ojala Machinelta.

Punnitustieto pilven kautta tietojärjestelmiin

Tamtronin langaton tiedonsiirto ja pilvipalvelut pelaavat Ahtolan mukaan esimerkillisesti:

- Punnitustieto integroituu saumattomasti suoraan asiakkaiden tietojärjestelmiin. Tekniikassa ei ole ollut mitään ongelmia ja jos käytössä on tullut kysymyksiä, niin Tamtronin asiantuntijoilta saa nopeasti etätukea. Koko systeemi on kuitenkin suunniteltu järkevän yksinkertaiseksi, mikä tekee sen hyödyntämisestä vaivatonta kaikille osapuolille.

Pilveen tallentuvasta punnitustiedosta on suuri apu myös materiaalimäärien hallinnassa.

- Näemme koko ajan paljonko murskatuista kasoista on ajettu tavaraa ja paljonko eri lajikkeita on jäljellä, minkä mukaan sitten suunnitellaan koko tuotantoa niin että tavara ei pääse loppumaan eikä sitä tehdä liikaakaan varastoon, kertoo Petri Ahtola.

13.07.2024KATSO TÄSTÄ 12.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset sekä purku- ja kierrätysalan asiaa
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.07.2024 3.00Metso toimittaa jauhinmyllyjä kriittisten mineraalien projektiin Yhdysvalloissa
14.07.2024 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
13.07.2024 18.00Ford Capri palaa sähköistyneenä markkinoille 30 vuoden tauon jälkeen
13.07.2024 17.00Me kehitämme itseämme, ja tuotteitamme 100%:sesti muovittomaksi kannolta tehdasprosesseihin.
13.07.2024 15.00Olemme tietoisia siitä, että muovituotteet lähtevät raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjusta kymmenessä vuodessa.
13.07.2024 13.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
13.07.2024 12.00Riikosen pojat kopioivat luvatta ketjupuikkarimme, mutta myös kehittivät sitä.
13.07.2024 11.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu

Siirry arkistoon »