Pääosissa pankkomalleista tolpan yläpään viiste on vikapuolella, ja kaikissakin se on täysin turha.
04.05.2025 11.00
Yllättävän selkeä, mutta hiljaisuudessa käsitelty pankon "kuormatilarosvo" on tolppien yläpäitten kalliiksi ja turvattomaksikkin muuntunut täysin vikapuolinenkin viiste.Tuolla viisteellä tuhotaan pankkomerkistä ja pankkomallista riippuen 5cm-9cm kuormatilasta ja tehdään ylimpien puitten pysyvyys epävatmaksi.- Viiste on siis kuorman puolisena syömässä euroja tuottavuudesta ja ja se tekee yläkuormaa turvattomaksi.
Tämä täysin järjetön tolppaviistemalli on likimain jo kaikissa teräksissa ja alumiinisissa pankoissa. Lopuissa on tolpanpäitten tasakatkaisu, mikä on sensijaan jo viisas kuormakoonkin kannalta.
Viisaasti viiste on käsitelty nykypankoissa vain uudemmissa junavaunupankoissa (vas.), mutta vanhempien "lavettuvaunujen" tolpissa on edelleenkin sisäpuolinen viisteys. Junavaunupankoissa viisteitten vaikutus kuormatilakokoon on pienemoi, koska nippukorkeus on rajattu maalimerkinnällä, jonka rajapinta on viisteen alareunan alapuolella.
Teimme "reikäpankkomallin" Deloupelle Kanadaan. Vasemmanpuoleisessa kuvassa Lappeenrannan värinätestissä tolpan pää on vielä viisaastipäin, mutta Atlannin ylityksessä se kääntyi perävaunuihin asennettuna tuohon hölmöön kuormatilasta haukkaavaan suuntaan. - Virheitä tehdään isossakin maassa ja isostikkin.XXhj.4.5.2025