Turvallisuusajattelun valvomaton "suuri pluffi" tuli vallitsevaksi raakapuu yhdistelmiimme.
21.07.2024 3.00
Puutavarapankoille, ja niitten kiinnityksille, sekä sidonnalle on asetettu vaatimuksia, ja perusvaatimus. Perusvaatimus määrittelee kuorman, ja yksittäisten puitten paikallaan pysymisen vaaraa aiheuttanatta hidastuvuuksissa eteenpäin, sekä taakse-, että sivulle päinkin.

Eu- vaateet eivät määrittele pankkojen, tai laitojen sivutaipumaa ääritilanteissa, mutta nippusidontavaatimus ja kirisysvoimavaateet ja kantavien rakenteitten kestävyysvaateet muotoaan muuttamatta ovat selkeät.
Suomen sidontalaki määritteli sidoksien ja sidontalaitteitten minimilujuuden ja kiristysvoimat. Kiristysvoimat eivät toimi käsikiristeiseessä puutavaranippujen sidonnassa vaatimusten mukaisina , kuin hetkittäin.
Suomalaiset raakapuun kuljetuslaitteet koostuvat käytännössä lähes poikkeuksetta yhdistelmistä, joissa niput, tai osat niistä lastataan liukulevyllisten pankkojen päälle ilman minkään tason pidäkevaatimuksia.Kaiken lisäksi nippusidonta sallitaan tapahtuvaksi näissäkin rakenteissa liikkuvasta pankosta ja siis pankosta pankkoon, - ei kiinteästi ajoneuvon rungosta.
Raakapuu yhdistelmiemme pankoille/pankkokiinnikkeille ja sidonnalle on määritelty minimi hidastuvuuden kestovaatimukset, missä kiinnikkeitten pultit ja momenttivälit ovat yksi aivan ratkaiseva turvallisuus tekijä - aikanaan lujuustestatut pulttirakenteet ovat jääneet tasolle, jonka määrittelivät yli 50% pienemmät kuormakoot, ja jarrutustehot. XXhj.21.7.2024
|